Monday, November 12, 2012

Politik Dalam Pejabat

Ramai bercakap pasal politik...terutamanya bila nak dekat pilihan raya umum..tapi ramai kakitangan awam dan juga swasta sentiasa berpolitik...politik dalam pejabat...office politics tak pernah ada noktahnya..selagi ada perasaan iri hati, perasaan hasad dengki..perasaan cemburu...

Ramai orang menjadi mangsa kepada office politics nie..orang-orang yang tidak berdosa..orang-orang yang komited bekerja dan tidak tahu erti nak nak mengampu..!! Kaki mengampu di pejabat..banyak sebenarnya..yang terdiri dari golongan manusia yang merasakan diri mereka tahu segala-galanya...pandai buat itu dan pandai buat ini...tetapi hanya secara teori...cakap-cakap sahaja...untuk menunjuk-nunjuk...tetapi bila tanggungjawab dan tugas sudah diserahkan...satu apa pun tak mampu dilaksanakan. Golongan inilah yang paling kuat mengampu bos..paling kuat berhasad dengki dan paling kuat cemburu bila tengok orang lain berjaya. Golongan inilah yang akan berusaha..untuk menyebarkan pelbagai fitnah..memburukkan orang lain..supaya mereka nampak baik di mata bos!! Golongan ini kalau tengok orang naik pangkat...mula nak mencemuh tuduh orang itu mengampu lah..dan sebagainya..tapi bila dia naik pangkat..dengan megah mengatakan itulah hasil usaha dan kebijaksanaan dirinya... golongan ini hanya berani bercakap di belakang..kalau berdepan...manusia lidah bercabang ini akan bercakap lebih manis daripada gula...kerana dalam diri mereka ada perasaan takut yang amat sangat..untuk berhadapan dengan kenyataan.

Kaki mengumpat, kaki mengeji nie...biasanya suka tengok orang lain susah..dan menyusahkan orang lain...kerana kebanyakkan kerja mereka  orang lain yang buat..mereka hanya pandai berlagak sahaja. Bila orang dah buat..boleh komen plak tu!...lagi satu golongan ini suka benar mencari kesalahan orang lain..untuk di highlight depan bos..supaya bos nampak salah orang lain...dan tak nampak keslahan yang mereka buat..cuba perhati dalam mesyuarat..pasti ada sorang kaki komen kerja orang lain...bila bab dia..orang komen.dia mengamuk..mempertahankan habis-habisan...

Orang kaki mengampu...nie satuja aku tabik..tak reti nak malu...atau memang sudah dilahirkan tidak ada perasaan malu dalam diri mereka. Kalau buat salah pun..mereka buat muka lima sen jer..buat bodo..atau pun memang mereka nie bodo..atau tak tahu bahasa!. yang paling tak best office politics nie..bila bos pun sama terlibat..dua kali lima...suka buat keputusan melulu..tak nak pikir panjang..terus marahkan orang lain..tanpa usul periksa. Kadang-kadang keputusan dibuat berat sebelah..bila orang nak buat penjelasan..disuruh tutup mulut...hemmmm..dan senario beginilah yang banyak berlaku di pejabat..tak kira pejabat awam atau swasta! Maka kalau ada bos macam nie..golongan kaki mengampu akan berkuasa dan berleluasa..sebab golongan ini memang bijak dan pandai memanipulasikan keadaan serta situasi semasa..

Orang yang kuat berpolitik dalam pejabat..biasanya nak memperkukuhkan kedudukan mereka supaya mudah naik pangkat..disukai oleh bos...walau pun bos tahu dia tak tahu buat kerja..tetapi kerana dia pandai bodek...boleh cari yang 'mengembirakan' hati bos...no problem..sebab kerja dia orang lain boleh buat.. Orang naik pangkat..dia pun naik juga..sebab...rahsia bos dia dah pegang....he he he...kalau dia tak suka pada seseorang..contohnya seseorang itu satu ancaman kepada kerjaya nya..dia akan buat sesuatu supaya orang itu dipindahkan...lepas tu tunjuk muka simpati...inilah permainan dalam office politics. Persoalan nya sejauhmana kedudukan orang yang suka membuat kacau kepada orang lain boleh kekal? Apabila sudah tiada tempat untuk mengampu lagi...baru lah nampak ..kelemahan-kelemahan golongan kaki office politics..dan kaki mengampu nie.

Kalau nak naik pangkat..naik lah..tiada orang menghalang..tetapi jangan pijak kepala orang lain. Kalau nak berbaik dengan bos...berbaik lah..belanja lah bos..tapi jangan sesekali memburukkan orang lain..jangan sesekali mengatakan perihal orang lain...dan jangan sesekali aniaya orang lain demi nak menjaga kepentingan diri sendiri dalam jabatan!.

4 comments:

  1. best bos, bisa sungguh wasabi tulisanmu ini, mohon halal utk disharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dipersilakan..sebagai satu renungan dan juga teladan...

      Delete
  2. MOhon untuk share di fb saya tuan...

    - Faizah Jaafar -

    ReplyDelete