Friday, November 2, 2012

Bolasepak Orang, Bolasepak Kita

Andainya begini la ..pemain bolasepak..pasti stadium-stadium diseluruh negara sentiasa penuh setiap minggu....dan dipenuhi oleh kaum lelaki....termasuk la golongan yang berserban dan berkopiah...tapi aku bukan nak cakap hal itu hari ini...aku nak cakap tentang...apa sebenarnya berlaku dengan bolasepak negara kita yang semakin malap..daripada ranking dunia... aku sedih bila ada pegawai bolasepak kita menganggap ranking bolasepak kita yang semakin merundum tidak penting..sedangkan diseluruh dunia..gergasi bolasepak seperti Jerman, Peranchis, Brazil, Sepanyol berebut-rebut nak menduduki takhta no.1 tetapi peliknya pegawai bolasepak kita memandang remeh kedudukan seperti itu.. tahu tak mereka bahawa ranking itulah yang memastikan siapa yang nak bermain dengan negara kita dan juga membuka peluang pemain-pemain kita bermain di liga-liga utama dunia..kelas A..bukan setakat liga di rantau Asia Tenggara sahaja!. Lebih sedih ..apabila jurulatih bolasepak yang berpengalaman pun memandang remeh ranking bolasepak negara.

Minta maaf la cakap..apa kelas bolasepak kita...kalau asyik main dengan pasukan seperti Hong Kong, Bangladesh, Sri Langka ataupun India? Walau kita menang 10-0 sekalipun adakah signifikan nya? Kalau setakat jadi juara Piala AFF Suzuki..10 ke 20 kali ke ..sejauhmana kemajuan bolasepak negara? Dulu kita jaguh Asia..bukan setakat Asia Tenggara sahaja! Sekarang nie kita hanya gagah di peringkat Asia Tenggara..itupun belum pasti mampu mempertahankan gelaran.. Di peringkat Asia..pasukan bolasepak negara kita sudah menjadi pasukan belasahan pasukan seperti Korea Selatan, Jepun, Arab Saudi..yang satu ketika dulu amat gerun nak berlawan dengan Malaysia. Kore Selatan, Jepun dan Arab Saudi sudah menjejaki kaki mereka di pentas Piala Dunia! Pasukan bolasepak kita? Di pentas Asia pun tak tercapai impian!.

Bolasepak kita terlalu bergantung dgn kerajaan..hingga tak mampu berdiri sendiri sebagai sebuah pasukan yang professional. Semua pasukan mengharapkan suntikan dana daripada kerajaan untuk hidup...kalau tidak ada ...maka terkontang kanting la pemain-pemain pasukan..sampai ada yang tak bergaji berbulan-bulan..cara terbaik ialah FAM lepas tangan dan biarkan badan bebas mengendalikan Liga Bolasepak Malaysia...biar FAM menjadi badan yang bertanggungjawab untuk pembangunan bolasepak dan bukan menguruskan liga bolasepak negara...begitu juga dengan kerajaan negeri..dan persatuan bolasepak negeri...biar pasukan itu mengurus tadbir sendiri...jatuh bangun nya pasukan di atas tanggungjawab pemilik pasukan dan team pengurusan...mungkin akan nampak perubahan-perubahan..

Kebergantungan kepada pihak berkuasa menyebabkan banyak pasukan langsung tidak berkembang maju..kecuali pasukan seperti Kelantan dan Terengganu..dan berkemungkinan Johor. Namun ..baru nak berkembang dah kena shoot down oleh FAM yang tidak senang dengan cara pemain-pemain berpindah dari satu negeri ke satu negeri kerana mengejar gaji yang lebih lumayan. Di peringkat dunia sekalipun..pemain-pemain profesional boleh menandatangani kontrak dengan pasukan lain walaupun dia masih ada kontrak berbaki dengan pasukan lamanya..dengan syarat pasukan baru membayar kontrak lama pemain tersebut. Bagi pemain profesional itulah sumber rezeki mereka...siapa yang sanggup membayar gaji lebih tinggi di atas kemahiran mereka..pasukan itulah menjadi pilihan...kerana karier pemain bolasepak tidak lama...tak boleh bermain sehingga umur 60 tahun macam orang perkhidmatan awam!. Contohnya..Michael Owen..tak sampai 40 tahun lagi pun...dah tiada nilai...sekarang nie tidak mampu bermain di tahap yang tertinggi..masih boleh bermain tetapi diperingkat yang lebih rendah...di Malaysia..umur yang masih berupaya nak bermain di tahap tertinggi pun mungkin sehingga 45 tahun..selepas itu memang dah tiada kerja lagi...maka mereka perlu berusaha mendapat gaji yang lumayan untuk menyara hidup mereka selepas bermain bolasepak..

Inilah yang perlu kita faham..dan jangan salahkan pemain-pemain yang berhasrat berhijrah ke pasukan yang mampu membayar gaji di atas skill yang mereka ada..kerana mereka juga ingin hidup selesa..selepas bersara nanti. Senario keprofesionalan Malaysia jauh besanya daripada negara-negara yang mempunai liga bolasepak yang established seperti English Premier League, La Liga, Serie A atau Ligue1. Malah Liga K dan J-League pun sudah jauh mengalahkan tahap keprofesionalan liga bolasepak Malaysia. Langkah M-League membenarkan pemain-pemain luar menyertai liga Malaysia harus dipuji kerana itu merupakan langkah pertama ke arah liga yang lebih profesional..dan berharap pengurusan liga Malaysia akan terus mengorak langkah...membebaskan pasukan-pasukan negeri daripada kerajaan negeri.dan juga membenarkan sebuah badan bebas mengendalikan liga bolasepak profesional negara..

Jika tiada langkah-langkah serta perancangan ke arah liberisasi liga profesional bolasepak negara...bolasepak Malaysia akan terus di takuk lama..dan masih terkenang-kenang zaman Mokhtar Dahari, Ghani Minhat, Arumugam, Santokh Singh, James Wong dan Soh Chin Aun..dan sampai bila kita nak menunggu ...dan melihat pasukan Malaysia bersaing di pentas final Piala Dunia?? Pengurusan bolasepak negara harus berubah...mentaliti orang-orang mengurus bolasepak negara juga perlu berubah...sikap dan pendekatan mereka-mereka yang mengurus bolasepak negara perlu berubah..dan jika boleh..orang-orang lama dalam pengurusan FAM perlu berundur kerana mereka gagal membawa tahap bolasepak Malaysia ke tahap yang lebih baik !


No comments:

Post a Comment