Friday, November 9, 2012

US dah abis pilihanraya..kita bila nak mula?

Obama dah menang pilihan raya Presiden..mengalahkan Mitt Romney. Dalam ucapan nya Romney mengucapkan tahniah kepada Obama kerana berjaya mengekalkan jawatan presiden. Malah beliau mengaku rakyat Amerika membuat keputusan yang tepat dan berharap rakyat akan meneruskan kehidupan masing-masing untuk kejayaan Amerika Syarikat. Itulah kematangan dalam politik yang ditonjolkan oleh orang-orang Amerika Syarikat kepada seluruh dunia yang terpaku beberapa minggu menunggu keputusan pilihan raya presiden yang dikatakan paling sengit dalam sejarah dunia.

Di Malaysia cerita-cerita dan desas desus pilihan raya tahun lepas dah bunyi gendang..sampai lah nak habis 2012 nie...berbagai-bagai spekulasi..bermacam-macam tarikh dikemukakan..pilihan raya tak juga berlaku... kehulu kehilir..ahli-ahli politik melobi..berkempen...tonjolkan diri supaya nampak bekerja untuk rakyat..nak tunjuk kat PM..mereka masih relevan...teruk penjawat awam dibelasah oleh ahli-ahli politik ..semata-mata nak mengurus pelbagai program dan majlis..putting up roadshows to show their commitment and to please the public..to indicate their willingness to work for the people.. bukan dikalangan ahli politik kerajaan.sahaja.termasuk juga pembangkang.. pelbagai isu di rencanakan utnuk di putarkan ...pelbagai masalah di kemukakan sebagai bukti penyelasaian..semua perkara menjadi isu politik...termasuk la karenah anak-anak ahli-ahli politik...menjadi bahan-bahan untuk ceramah...

Semua pihak nak tonjolkan mereka yang benar..mereka yang terbaik...dan sebagai ahli politik itulah cara kehidupan mereka untuk terus survive dalam dunia yang penuh onak duri. Terbaru cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh untuk satu calon satu kerusi (one candidate, one seat) ditentang oleh ahli majlis DAP ..kerana ianya akan merugikan mereka. .amat jelas bahawa setiap calon DAP akan mempunyai dua kerusi, iaitu seorang calon DAP boleh menjadi YB Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri...agar dapat gaji lebih besar..kalau setakat jadi ahli DUN atau Parlimen sahaja mana cukup..belanja besar... mungkin ganjaran itulah yang mendorong ahli-ahli DAP berebut-rebut untuk menjadi ahli YB...fuuuhhhh..gaji sampai RM40 ribu ..sapa tak nak kan? 

Tentang kematangan politik tadi..kalau di Malaysia...memang sukar la nak dengar mana-mana parti politik nak ucap tahniah kepada pihak lawan yang menang. Nak cari kesalahan lagi la banyak...contohnya pakatan rakyat tak akan ucap tahniah pada barisan nasional kerana menang dan berjaya bentuk kerajaan..tetapi cari jalan nak tumbangkan kerajaan dengan mengajak ahli-ahli barisan nasional untuk melompat parti supaya mereka boleh tubuh kerajaan. Begitu juga dengan barisan nasional di negeri-negeri yang kalah...modus operandi sama sahaja..

Paling teruk kumpulan pakatan rakyat yang kalah terus menerus berpolitik dan mempolitikkan apa sahaja untuk memburukkan barisan nasional dan pemimpin politik..menanam kebencian dalam hati rakyat kepada kerajaan...dengan harapan untuk menumbangkan kerajaan sepertimana berlaku yang berlaku kepada Mesir, Tunisia dan juga Libya. Lebih memburukkan keadaan ialah penyertaan NGO's untuk merosakkan nama negara di luar negara..dan memberitahu kepada dunia luar tentang keburukan kerajaan Malaysia dengan harapan negara terbabit akan campurtangan untuk menumbangkan pemimpin kerajaan yang dilantik oleh rakyat. Taktik kotor sebegini tidak pernah berlaku di Amerika Syarikat..dalam pilihan raya Presiden mereka..malah kumpulan yang tidak setuju dengan Obama sekalipun tidak akan sanggup menggadaikan maruah dan mengkhianati Amerika Syarikat. 

Lain pula di negara kita...pemimpin-pemimpin politik dan pemimpin-pemimpin NGO's yang tidak sehaluan dengan kerajaan akan berusaha keras untuk memburukkan nama baik pemimpin negara serta dasar kerajaan..sanggup mengkhianati bangsa dan agama sendiri demi untuk mendapatkan kuasa..mereka sangup melobi negara-negara yang dianggap kuasa dunia..supaya membenci kerajaan pimpinan lawan yang telah dipilih rakyat..alangkah malangnya Malaysia..kerana masih ada ahli politik yang rakus berpolitik hingga sanggup mengorbankan maruah negara sendiri demi kuasa. Pemimpin-pemimpin politik pembangkang sanggup mengajak orang luar campurtangan dasar negara...malah tidak segan silu membawa diplomat asing untuk turut sama berdemontrasi menentang kerajaan yang didaulatkan oleh rakyat. Demi kuasa juga ada pemimpin politik sanggup gadaikan agama sendiri...

Maka kemana hala tuju Malaysia jika ada pemimpin-pemimpin yang tidak henti berpolitik ...senadainya mereka menang nanti..adakah mereka akan memberi tumpuan kepada soal pembangunan negara, pembangunan ekonomi..atau berusaha mencari salah pemimpin terdahulu dengan hasrat untuk membalas dendam kesumat yang terpendam sejak sekian lama? Apakah segala sumber kerajaan nanti dihabiskan untuk mencari keadilan semata-mata demi mencapai matlamat peribadi atau dihabiskan untuk kemajuan negara?


No comments:

Post a Comment