Friday, November 2, 2012

Kena Tipu Lagi?

Apa nie? Jenayah penipuan makin meningkat....siapa kah yang bersalah sebenarnya? Hari tu..seorang wanita kena tipu puluhan ribu ringgit..sanggup meminjam dari bank dan along..kerana cinta...memang kesian..kemudian seorang suami yang penyayang kerugian ratusan ribu ringgit..demi kasih sayang terhadap isterinya yang mengalami masalah...ditipu oleh kakitangan sendiri...kesian...

Begitulah..rona-rona kehidupan...demi kasih sayang..demi cinta sanggup melakukan apa sahaja..tetapi dunia zaman ini penuh dengan penipuan..penipu berleluasa..ditambah dengan kecanggihan dunia teknologi maklumat..penipuan pun semakin canggih..

Ramai wanita..dara atau janda..tua atau muda..lelaki..bujang..duda atau pesara yang menjadi mangsa..adakah mereka ini begitu mudah terpedaya? Apakah yang menarik sangat hingga mereka-mereka ini begitu mudah ditipu dan diperdaya? Adakah kerana paras rupa seseorang? Boleh dikatakan semua lelaki dan wanita begitu terpesona dan terkesima apabila memandang paras rupa yang cantik jelita..hensem...hingga hilang kata-kata..seperti kata seorang wanita yang kena tipu dan disamun beberapa bulan lalu 'saya tertarik dengan paras rupanya yang lawa menyebabkan saya berkenan untuk menjadi kekasih dia' tetapi akhirnya lelaki itu tipu dan samun harta dia...begitu juga kisah seorang pesara yang tergoda dengan paras cantik jelita seorang wanita Indon..hingga sanggup memberikan wanita itu wang persaraan nya..dengan harapan untuk memiliki wanita idaman kalbu..tetapi sayang...wang habis melayang..cinta kasih pun hilang..ketaksuban kepada kecantikan dan kehenseman itu penyebab begitu ramai yang kemaruk cinta menjadi mangsa penipuan..

Adakah ketamakkan..iaitu tergoda dengan jumlah wang ringgit yang banyak juga punca ramai yang begitu mudah tertipu? Ramai dikalangan kita biasa terima emel seperti ini "hello..saya sungguh terpesona apabila melihat profil anda di facebook. saya xxxxxxxxxxx dan ingin berkenalan dan berkawan dengan anda. Ibu saya orang malaysia dan ayah saya orang England. Ayah saya seorang hartawan dan mempunyai banyak simpanan bon dan harta yang bernilai 10 juta pound. Selepas kedua ibu bapa saya meninggal dalam satu kemalangan, saya telah mewariskan semua harta tersebut dan kini saya bercadang untuk pindah ke Malaysia. Saya berharap untuk mendapat bantuan anda mencari saya sebuah rumah  untuk saya menetap di Malaysia. Saya akan terbang ke Malaysia pada xxxxxxxxx (dikepilkan tiket penerbangan). Saya berharap untuk berkongsi dengan anda harta saya dan membuka bisnis di Malaysia. Saya akan memberi anda 10 peratus daripada harta saya jika anda boleh membantu saya mencari rumah dan bisnis yang sesuai untuk pelaburan saya di Malaysia. Saya menunggu jawapan anda". Ini contoh ayat-ayat power yang mencairkan beberapa mangsa..yang akhirnya kerugian ribuan dan puluhan ribu ringgit juga..sebab penyangak ini akan kata dia terkandas di lapangan terbang dan perlu sejumlah wang untuk membebaskan beliau daripada ditahan..kerana membawa terlalu banyak wang dan aset yang tidak di declare...ketamakan untuk mendapat 10 peratus harta itulah yang menjadikan diri kita mangsa penipuan....cuba kita bayangkan..kalau kita ada duit dan harta bernilai berjuta-juta...mahukah kita beri dengan orang lain yang baru kita kenal ..begitu mudah?? Sedangkan nak beri sedekah pun merungut... kan?

Gersang? Kesunyian ? Adakah ini juga punca mengapa ramai wanita dan lelaki kena tipu? Kisah-kisah wanita dan lelaki yang kesunyian..inginkan teman boleh menjadi salah satu punca yang diambil kesempatan oleh penipu..akibat kesunyian..kita mudah dibuai oleh bisikan-bisikan syahdu..lemah gemalai...si penipu yang licik...hingga tergadai rumah...dan wang ringgit...bagai dipukau..ramai yang rebah menyerah..semata-mata mencari ketenangan dan memenuhi kesunyian.

..apa pun puncanya..kenapa kita sering menyalahkan penipu? walhal yang sebenarnya salah ialah mangsa..kerana mangsa yang sebenarnya perlu membuat keputusan..samada untuk menolak atau menerima..jika menolak maknanya..dia terselamat daripada ditipu..dan jika menerima...terimalah akibatnya..



No comments:

Post a Comment