Tuesday, October 30, 2012

Sterotaip Dalam Kehidupan Kita..

'itulah anak kesayangan engkau..perangai ikut perangai engkau'..antara dialog yang selalu kita diperdengarkan dalam drama televisyen..bila seorang ayah dan ibu bertengkar tentang perilaku anak mereka..
Kita juga sering dipaparkan dengan gambaran bahawa anak orang-orang kaya berperangai buruk..dan anak-anak orang miskin berperangai baik..satu stereotaip dalam drama ..kalau ada anak orang miskin berlagak kaya..itu biasa..sepertimana dalam kehidupan harian kita juga..
Kita juga sering diberi gambaran apabila seseorang yang sering dianiaya.....bila berdoa akan dimakbulkan dengan serta merta..seolah-olah...ianya satu trend dalam masyarakat hari ini...juga satu gambaran yang stereotaip berkaitan agama.. kita juga sering diberi gambaran bahawa kehidupan seorang petani itu susah....miskin...hingga tertanam dalam jiwa setiap warga Malaysia...hidup sebagai petani, nelayan atau pun penternak...adalah kehidupan yang miskin..berbanding bekerja di bandaraya..hatta sekalipun hanya sebagai seorang budak pejabat! Inilah stereotaip yang digambarkan dalam drama-drama televisyen yang ditanam dalam jiwa setiap warga Malaysia

'engkao apa tahu? engko budak lagi!..aku nie hidup lebih lama dari engkao! jangan nak memandai-mandai!' juga antara ungkapan biasa didendangkan dalam TV atau kehidupan harian kita bila ada golongan muda beri pandangan dan pendapat...senario sebegini juga berlaku dalam pejabat-pejabat..terutamanya pejabat kerajaan..menyebabkan ramai pegawai-pegawai muda tak berani nak beri pandangan dan idea..walaupun ada idea yang lebih kreatif bagi melaksanakan sesuatu tugas atau program.. bila pegawai-pegawai baru tak beri pendapat atau idea..tuduh tak ada kreativiti..tak ada usaha..ini senario biasa dimana-mana jabatan kerajaan..tak caya?

'malas aku! bukan kerja aku tu! itu kerja dia..kenapa tak bagi kat dia!' juga antara ayat-ayat yang sering diperdengarkan dalam mana-mana jabatan..khususnya dikalangan penjawat-penjawat awam yang baru bila ada bos yang beri tugas..betul kan? tapi bila tak dinaikkan pangkat ..ini pulak ayat-ayat power yang keluar 'tak adil la bos tu...kenapa beri kat dia..dia tu bukan tau kerja pun!' ..sifat cemburu..sifat irihati..hingga ada yang sanggup sabotaj kerja orang lain..menyebabkan orang yang tak berdosa menjadi mangsa...

'alaaa..dia bukan nya pandai sangat kerja..nak menunjuk laa tu!...ni haa..lagi terer buat kerja tu!' sering kita dengar dalam pejabat..terutama dikalangan pegawai-pegawai kategori pengurusan dan profesional...sebabnya cemburu melihat pegawai lain dapat pujian ketua...tapi bila kerja yang sama diserah dan dipertanggungjawabkan kepada nya...haprak..habuk...tak tahu nak buat apa..pastu salahkan orang lain di atas ketidakupayaan dan ketidakpandaian dirinya sendiri!...walhal selama ini sering mengaku depan pegawai sokongan...dia yang paling berpengalaman..paling terer..paling tahu segala-galanya...inilah gejala yang harus diperhati dan dilihat oleh pegawai atasan..supaya jangan terlalu mudah percaya....untuk menaikkan pangkat dan juga memberi tanggungjawab kepada seseorang yang sering mengaku dirinya lebih baik dari orang lain...

..'hey! i am the boss! i boleh buat apa saja!' kata-kata yang masih terngiang-ngiang di telinga saya walaupun ungkapan itu sudah berlaku 16 tahun lalu..itulah pengalaman yang saya lalui semasa saya berhadapan dengan seorang ketua jabatan...apabila saya mempertikaikan tindakan tidak logik yang diambil...dan perkara sebegini banyak berlaku kepada pegawai bawahan...betul kan?..prestasi tahunan saya di tahap yang rendah..kerana sering memberi pandangan dan pendapat yang berbeza dengan pandangan serta pendapat dia...dalam ertikata lain..saya menjadi sasaran kemarahan dia setiap kali ada perbincangan atau mesyuarat..pernah berlaku kepada anda semua? 

Senario stereotaip paling teruk dalam kehidupan masyarakat kita ialah...'the boss is always right' walaupun banyak perkara yang dia lakukan tidak berlandaskan peraturan ataupun memang tidak sesuai untuk dilaksanakan...kerana stereotaip beginilah menyebabkan banyak orang bawahan lebih suka mendiamkan diri dan mengangguk setuju walaupun dalam hati..menyumpah seranah..tetapi demi nak jaga periuk nasi..terpaksa juga pendamkan perasaan...mungkin ini juga punca kenapa banyak berlaku stress..terutama yang mengganggu kesihatan mental..

No comments:

Post a Comment