Monday, October 8, 2012

Malaysia Negara Pesta dan Karnival

Percaya atau tidak Malaysia memang mempunyai banyak program pesta dan karnival sepanjang tahun..setiap tahun. Hampir setiap bulan pasti ada pesta atau karnival dianjurkan oleh samada jabatan kerajaan, badan berkanun, syarikat, badan bukan kerajaan dan juga komuniiti di seluruh negara. Kalau dihitung panjang sememangnya orang Malaysia suka berpesta dan berkarnival...dan ini tidak termasuk hari-hari perayaan yang disambut oleh pelbagai etnik dan komuniti.  

Banyak pesta, karnival yang memang besar..hebat dan dianjurkan penuh warna warni..melibatkan pelbagai syarikat swasta..agensi kerajaan, badan berkanun dan badan bukan kerajaan yang menelan belanjan jutaan ringgit. Pesta dan karnival sebegini..biasanya disulami dengan kehadiran penyanyi dan pelakon popular tanahair sebagi tarikan pengujung..dan seringkali diadakan dalam tempoh seminggu. Ada pesta yang hanya diadakan sehari semalam..bagi mempromosikan aktiviti sesebuah agensi..dan ada karnival hanya mengkhususkan kepada penjualan ..semuanya ada di Malaysia.

Isu yang nak dibangkitkan ialah .bolehkah rakyat Malaysia menikmati berbagai pesta dan karnival sebegini jika keadaan negara tidak stabil..negara huru hara dikucar kacirkan dengan demonstrasi..dibayangi dengan pengemboman..kematian..? Mahukah syarikat multinasional luar melabur dan menaja aktiviti di negara yang tidak memberi keuntungan kepada mereka (kecuali yang mempunyai niat untuk menghancurkan negara) ? Pernahkah kita mendengar pesta dan karnival diadakan di negara-negara yang menghadapi konflik perkauman..konflik keselamatan?

Mengapa kita perlu menggadaikan semuanya hanya kerana ingin mengubahkan kerajaan? Adakah perlu kita mengajak orang luar untuk campur tangan dalam urusan negara kita? Kenapa kita perlu 'jual' bangsa kita demi merebut kuasa? Demi perebutan kuasa dan pengkhianatan penyebab utama Kesultanan Melayu Melaka 'hilang' dari peta dunia...yang tinggal hanya sejarah...yang diragui oleh sebahagian bijak pandai... kerana perebutan kuasa..Melayu sanggup berpecah belah...sepertimana keadaan sebelum kedatangan British dan Portugis ke Malaya ....masih kah kita ingat bagaimana British berjaya menakluki Tanah Melayu? Bukan dengan kekerasan..hanya dengan permainan 'pecah dan perintah'...

Keseronokan pesta dan karnival....mungkin perlu diselitkan dengan unsur-unsur kenegaraan bagi membuka mata rakyat negara ini..betapa ramai lagi warga negara luar yang inginkan suasana seperti di Malaysia. Tanya orang-orang Palestin...orang Rohingya...Afghansitan..Iraq..atau Mesir. .beri kesedaran agar mereka sedar betapa beruntungnya orang Malaysia...yang boleh makan apa sahaja (hingga membazir)..boleh berjalan kemana sahaja..dan boleh bersuka ria...beri kesedaran agar membenci dan menolak orang-orang yang mengkhinati negara..samada yang membawa orang luar campur tangan urusan negara atau yang menerima dana luar untuk menghuru harakan negara...keutamaaan harus kepada mempertahankan negara dari dijajah semula oleh kuasa asing..seperti mana sebelum 1957.

Ingat..duit dan kekayaan boleh dicari..tetapi kebebasan negara..sekali ia hilang....sukar untuk dikembalikan!.

No comments:

Post a Comment