Tuesday, February 18, 2014

Calon N51 Balingian : Siapa Dihati Mereka ?

Persoalan siapa pengganti Pehin Sri Taib di N51 Balingian menjadi topik kedai kopi dan dihangatkan dengan pelbagai spekulasi bahawa calon N51 Balingian merupakan petunjuk kepada bakal Ketua Menteri Sarawak untuk masa depan. Beberapa nama telah senaraikan oleh penganalisa politik termasuk Dato Effendi Norwawi dan juga Dato Aidan Wing dikatakan calon yang paling sesuai untuk menjadi calon BN di N51 Balingian. Dato Effendi Norwawi merupakan bekas ADUN Dalat dan juga Ahli Parlimen Kuala Rajang manakala Dato Aidan Wing adalah bekas ADUN Lambir. Pun begitu Dato Effendi telah menyatakan beliau telah bersara dan tidak lagi berminat untuk kembali aktif dalam politik. Bagaimana dengan Dato Aidan Wing? Adakah beliau masih berminat selepas tidak dicalonkan semula di DUN Lambir dalam pilihan raya negeri lalu ?

Aku tak berani nak meramal dan meneka siapa yang sebenarnya layak untuk menjadi calon BN di N51 Balingian kerana ramai yang berminat menjadi wakil rakyat bagi kawasan tersebut. Selain BN, PAS, PKR dan DAP juga berhasrat untuk merebut kawasan N51 Balingian.. namun mereka masih berwaspada selepas pilihan raya negeri lalu . N51 Balingian yang 90 peratus lebih dihuni oleh kaum Melanau merupakan kubu kuat BN sejak dahulu lagi dan jika PAS, PKR atau DAP sememangnya berhasrat untuk merebut kawasan tersebut daripada BN..mereka perlu mendapatkan calon anak tempatan yang benar-benar mampu memikat hati pengundi Mukah dan Balingian. Mukah telah membangun dengan begitu cepat selepas dinaik taraf daripada sebuah daerah ke sebuah bahagian dalam tempoh 13 tahun lalu. Mukah juga terkenal dengan Pesta Kaul dan makanan tradisinya, Umai, Sago dan juga Si’et.

Selain nama yang telah disebut siapa lagi yang sebenarnya layak menjadi wakil rakyat N51 Balingian, jika di pihak BN, sekiranya Pehin Sri Taib mengosongkan kerusi tersebut untuk menerima lantikkan sebagai TYT YDP Negeri Sarawak. Apakah PBB akan memilih orang Melanau anak tempatan atau anak Melanau yang membesar dan membina kehidupan di tempat lain sebagai calon mereka. Ramai anak Melanau tempatan yang mempunyai pendidikan tinggi, berpengalaman luas sebagai pentadbir dan berjawatan tinggi di luar Mukah yang pada pandangan aku layak dipilih sebagai calon BN-PBB. Pada hemat aku PBB sudah pun mengenalpasti siapa calon pilihan mereka, sekiranya benar-benar berlaku pilihan raya kecil di N51 Balingian nanti cuma adakah calon mereka itu calon yang diterima oleh 90 peratus pengundi Mukah Balingian ? Aku tidak menjangkakan kejutan bakal berlaku di kawasan tersebut kerana pastinya pilihan raya kecil itu nanti sebagai endorsement sahaja untuk calon BN menjadi wakil rakyat berdasarkan sejarah lampau. Pun begitu, seandainya BN-PBB mampu ditewaskan di N51 Balingian , maka tidak mustahil kerusi-kerusi luar bandar BN yang lain bakal ditakluki oleh pembangkang dalam PRN 2016 nanti.


Sama-sama kita tunggu keputusan Pehin Sri Taib selepas 28 Februari nanti dan apakah tindakan yang akan dilakukan oleh Tan Sri Adenan Satem, Ketua Menteri Sarawak yang baru. Adakah PBB akan memilih Mahmud Taib sebagai pengganti ayahnya atau memilih calon baru yang lain seperti ..Dato ‘ ....or Datu ..... 

7 comments:

  1. Datuk Aidan Wing is highly respected amongst the christian/catholic community in Sarawak, as well as the melanau communities in kuching, mukah, balingian and bintulu/miri. Seen regularly in st.joseph's church on sunday morning. A very humble and soft spoken person. Time to come out Datuk..?

    ReplyDelete
  2. New adun seat N57 Tellian, Datuk Aidan stands a strong chance. Tellian is his homeground and established support is well in place. Come on Datuk, rakyat needs you.

    ReplyDelete
  3. sik hairan kamik datuk aidan is selected by pbb leaders to stand for tellian. he has strong grassroots support. was actively involved in yb balo kempen last year.

    ReplyDelete
  4. Speculations of early election is in the air..

    ReplyDelete
  5. aidan wing did an excellent job in lambir but bad luck politic is cunning. i hope he runs for tellian seat. Lots of small road needs to be upgraded in tellian since my last visit 3yrs ago.

    ReplyDelete
  6. Aidan Wing for Tellian new constituency and Mukah MP... Time to move on Toyad!

    ReplyDelete
  7. Where r the new schools Toyad??!!!!
    30 years goyang kaki

    ReplyDelete