Monday, February 24, 2014

PAS bermimpi dan berkhayal di Bumi Kenyalang …


Aku nak tergelak…terasa sakit sangat perut dan nak terberak...bila terbaca kenyataan seorang pemimpin PAS yang mengatakan "Pemimpin Sarawak sepatutnya mencontohi kemajuan negeri Kelantan yang diperintah oleh PAS. Sarawak tidak akan menjadi negeri termiskin seperti sekarang, jika PAS yang memerintah. Justeru rakyat di Pusa perlu berubah dengan memberi sokongan kepada PAS, kata AJK Pemuda PAS pusat, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus”. Aku tak tahu sejauhmana tahap kemajuan dan pembangunan negeri Kelantan berbanding Sarawak.. tapi maju sangat ke Kelantan ? Adakah pembangunan Kelantan setaraf dengan pembangunan dan kemajuan negeri Selangor, Johor ataupun Pulau Pinang ? Di kaca mata pemimpin PAS (aku heran macamana akronim untuk parti ini boleh menjadi PAS sedangkan ianya Partai Islam Se-Malaysia… sepatutnya menjadi PIS!)…lantak laa…. negeri Sarawak lebih mundur..lebih miskin daripada negeri Kelantan walaupun secara hakikatnya ... ...pikir laa sendiri.. lebih parah kenyataan Presiden PAS yang buta sejarah mengatakan Sarawak sudah merdeka 60 tahun...mana dia dapat fakta eh? Yang aku tahu sejarah mengatakan Sarawak Merdeka dari penjajahan British pada 22 Julai 1963 ... sebelum negara Sarawak di ajak menubuhkan Malaysia oleh Tunku Abdul Rahman bersama Persekutuan Tanah Melayu atau Malaya..dan juga negara Sabah...dan mengambil kira tarikh itu Sarawak baru mencapai kemerdekaan selama 50 tahun..dan... 10 tahun lagi Professor Hj.Hadi Awang..kira daripada tarikh mana ? Cuba citer?

Dua hari sebelum itu pun aku nak terkentut ..bila seorang pemimpin PAS dari semenanjung dihalang masuk ke negeri Sarawak nak membuat laporan polis dan menyaman negeri Sarawak. Rupanya pemimpin itu tidak membaca sejarah penubuhan Malaysia dan membaca perjanjian Perkara 18/20 yang menyatakan hak-hak imigresen adalah tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri Sarawak. Malah ada komen yang mengatakan orang Sarawak masih duduk dalam tempurung dan bodoh kerana masih mengekalkan undang-undang tersebut …dan pada aku yang membuat komen sebegitu sebenarnya seorang warganegara yang duduk di bawah tempurung dan tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang sejarah negara sendiri. Jika datang ke negeri Sarawak semata-mata untuk menghasut dan memfitnah kerajaan dan pemimpin negeri Sarawak..seharusnya orang-orang sebegini tidak layak diberi kebenaran menjejak kaki ke bumi kenyalang…  jika datang untuk melawat dan mengeratkan silaturahim antara dua negeri..silakan…tiada halangan ..sepertimana rakan-rakan dan saudara lain dari semenanjung yang berulang alik tanpa sekatan… rakyat negeri Sarawak hidup harmoni..sejahtera dan aman sejak 50 tahun lalu..walaupun mempunyai perbezaan budaya..perbezaan anutan agama..perbezaan pertuturan bahasa..malah perbezaan fahaman politik sekalipun. Tidak pernah ada rasa sangsi dan prasangka antara agama Islam dan Kristian atau mana-mana anutan agama lain... dan sentiasa menerima kelemahan dan perbezaan masing-masing .... sebagai satu keunikan sebuah negeri yang saiznya hampir seluas semenanjung tanah melayu.

Niat aku bukan la nak kutuk mana-mana negeri atau mana-mana parti ...tetapi negeri Sarawak tidak memerlukan politik rasis yang dibawa oleh parti-parti luar... ya kemungkinan orang-orang Sarawak bersifat liberal terhadap anutan agama...itu disebabkan kami lebih suka pada keamanan dan keharmonian serta perpaduan antara kaum kami yang pelbagai ... sejarah permusuhan kaum sudah lama dihapuskan ...dan orang-orang Sarawak lebih suka hidup dalam suasana kerjasama erat... maka sebab itulah orang-orang Sarawak menolak apa jua bentuk kempen-kempen politik yang saling hina menghina antara kaum dan juga provokasi agama. Barisan has the upper hand kata kolumnis Philip Golingai dalam kolum One Man’s Meat , NST menyatakan ruling coalition look sets to retain Sarawak in post-Taib state polls. Kenyataan itu disokong oleh Baru Bian yang dengan jelas mengatakan tsunami politik tidak akan berlaku seperti 2011 dimana pembangkang berjaya menawan hampir kesemua kawasan bandar. Professor Dr.Andrew Aeria dari UNIMAS juga agak pessimis tentang peluang pembangkang untuk menawan negeri Sarawak kerana menurutnya umum sedia maklum PKR dan PAS adalah dua parti yang tidak terurus manakala DAP hanya fokus kepada kaum Cina. Professor Aeria juga mengatakan PKR dan PAS adalah parti yang paling lemah dalam hubungan pakatan dan DAP adalah kuasa pembangkang yang sebenar di Sarawak.

Maka pada pandangan aku cita-cita PAS untuk menjadi kerajaan di Sarawak hanya satu mimpi di siang hari dan PAS masih lagi hidup dalam khayalan. Malah PAS yang menang banyak kerusi di Selangor pun tidak mampu menjadi pemimpin kerajaan Selangor... malah Menteri Besar Selangor adalah orang PKR dan majoriti ahli-ahli majlis perbandaran di kuasai oleh pemimpin DAP!!. Dalam pilihan raya negeri 2011, PAS hanya berani bertanding di lima kawasan sahaja..itupun di kawasan majoriti Islam...dan hanya memperoleh undi antara 12 peratus hingga 34 peratus. Prestasi PAS dalam PRU 13 juga sama iaitu meletak calon di lima kawasan majoriti Islam dan memperoleh undi dalam lingkungan peratusan yang sama... Justeru adakah PAS bersedia menawan negeri Sarawak jika di lima kawasan majoriti Melayu pun PAS  kalah...apatah lagi di 66 kawasan lagi yang merupakan kawasan samada majoriti pengundi Cina ataupun majoriti pengundi Dayak. Beranikah kepimpinan PAS negeri menentang kepimpinan PKR dan DAP negeri ..sedangkan di peringkat pusat pun pemimpin-pemimpin mereka menikus dibelakang Lim Guan Eng dan Anwar Ibrahim.

Lantas kepimpinan PAS samada di negeri Sarawak atau pusat..tak perlu lah mendabik dada mengatakan negeri di bawah pentadbiran mereka lebih membangun dan maju...jagalah negeri Kelantan seelok eloknya...tak perlu berangan, bermimpi dan berkhayal untuk mentadbir negeri Sarawak jika di Selangor pun pemimpin PAS takut dengan PKR dan DAP . .. Presiden PAS tak berani bersuara dihadapan Lim Guan Eng dan Anwar Ibrahim ... telor dia kecut bila Lim Guan Eng atau Anwar Berahi jeling jer..



Maka..pesanan untuk PAS ...ingat dan hayati lah kata-kata Prof.Dr.Andrew Aeria dari UNIMAS ini – it is an open secret in Sarawak that PKR and PAS are the weakest link..in Sarawak the Opposition is a one-party show....PAS and PKR are very disorganised...

No comments:

Post a Comment