Tuesday, February 4, 2014

RASIS SEMAKIN BERLELUASA…APA DAH JADI ?


Enam tahun lagi untuk mencapai cita-cita menjadi Malaysia sebuah negara maju .. sepertimana impian pemimpin unggul negara Tun Mahathir Mohamad … yang ditambah perisa oleh Najib dengan 1Malaysia, ETP, GTP, NEP … tetapi … sikap dan perasaan perkauman masih lagi menebal dalam sanubari setiap warga Malaysia .. alaaahaiii ..camana lah negara kita nak maju … kalau masih ada caci mencaci ..hina menghina antara kaum dan juga agama ? apa yang aku nampak ..apa yang aku dengar .. dan apa yang aku baca hari-hari ..pasti ada kenyataan-kenyataan yang mengguriskan hati serta perasaan … .. tak kiralah Melayu ka .. Cina ka.. kedua-duanya saling tuduh menuduh.. kedua-duanya seolah-olah tidak mahu lagi bertolak ansur …

Semuanya bermula dengan kemenangan ikatan puak-puak yang tidak bersetuju dengan kerajaan pada tahun 2008 …kemenangan menawan beberapa negeri dan menghakiskan keegoan puak kerajaan yang selama ini begitu angkuh …. Kejayaan itu menjadikan puak-puak yang tak pernah merasai kuasa menjadi lebih berani … seolah-olah mereka boleh buat apa sahaja.. malah boleh mengatasi undang-undang negara … hingga mampu mendesak kerajaan untuk menghapuskan satu-satunya undang-undang paling ditakuti mereka..iaitu ISA atau Akta Keselamatan Dalam Negara …. sejak ISA dihapuskan puak-puak cauvinis merasakan mereka telah berjaya dan terus menerus membuat provokasi ..samada provokasi agama maupun kaum …

Entah kenapa pihak berkuasa begitu bertolak ansur..berlemah lembut apabila adanya provokasi yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama …agak pelik jika ianya melibatkan agama Islam dan Melayu …pihak berkuasa begitu pantas secepat kilat mengambil tindakan dan menghukum pelakunya tetapi bila ianya melibatkan agama lain dan kaum lain … bermacam alasan dikemukakan oleh pihak yang berwajib… aku berkata demikian kerna pernah satu ketika aku dan beberapa orang telah membuat satu laporan polis melalui laman sosial terhadap sebuah laman yang dikendali oleh seorang anak Melayu yang menghina orang Sarawak dan mempersendakan agama Kristian … tetapi tidak ada tindakan diambil … malah apabila melaporkan kepada SKMM … jawapan nya amat mengecewakan …. Pada pandangan aku..sepatutnya pihak berkuasa tidak memilih bulu dalam mengambil tindakan …biar ada keadilan…agar menjadi contoh kepada masyarakat bahawa tiada kompromi kepada mana-mana individu atau kumpulan yang membuat provokasi kaum atau agama… sama juga bagaimana PEKASA dan NGO yang bertindak membakar kitab Injil dan memijak gambar paderi … tiada tindakan diambil terhadap mereka dan ini memberi persepsi kepada masyarakat bahawa ada kumpulan atau individu yang kebal daripada undang-undang negara .Tidak salah mempertahankan hak ..tetapi jangan sampai menghina kaum lain…kerana jika kita juga membuat apa yang mereka buat …kita pun sama macam mereka ..tiada bezanya …

Aku tidak menyebelahi sesiapa dalam hal provokasi kaum dan agama …kerana sebagai anak bangsa Malaysia …aku ingin melihat negara yang aku diami ini terus aman..terus sejahtera..terus maju bukan sahaja dari segi fizikal tetapi juga sikap kita warganegara Malaysia.. aku tidak mahu negara yang aku cintai ini menjadi huru hara sepertimana Thailand … aku tidak mahu hidup dalam ketakutan seperti warga Rohingya di Mynmar …. Aku tidak mahu hidup sengsara seperti rakyat Syria, Palestin, Mesir atau pun Libya yang sentiasa dibayangi maut … … aku tidak mahu kehidupan yang dipenuhi dengan perkelahian antara kaum… kerana semuanya menyukarkan aku mencari rezeki …semuanya menjadikan negara mudah ditakluki oleh bangsa lain…ditadbir oleh orang lain… maka sebab itulah aku berpandangan…. pihak berkuasa perlu bertegas … tiada kompromi kepada sesiapa pun..individu atau pun kumpulan.. samada dari parti pemerintah atau puak pembangkang..samada NGO yang menyokong …apatah lagi NGO yang sentiasa bersifat negatif … sudah ada puak-puak yang secara terang-terangan dengan berani mengatakan jika masih berterusan provokasi kaum..tidak mustahil peristiwa berdarah seperti 13 Mei akan berulang ….


Aku pecaya ..negara kita tidak akan mencapai kemajuan yang seperti kita inginkan jika masih ada provokasi kaum ..jika masih wujud provokasi agama ….jangan salahkan Yahudi atau Amerika Syarikat atau mana-mana pihak kerana …mereka yang berkepentingan akan sentiasa mengambil peluang di atas kelalaian dan kelemahan kita … jika kita hancur bukanlah kerana agenda Yahudi itu berjaya atau agenda orang asing itu hebat ..tetapi kerana kita sendiri yang menyebabkan kehancuran …kita gagal menangani kelemahan serta krisis sosial … kerana terlalu leka untuk mengekalkan kuasa..terlalu leka berebut kuasa…..hingga terlupa bahawa membina perpaduan …membina persefahaman ….mengukuhkan toleransi dan mengukuhkan benteng kepercayaan adalah lebih utama menjadi negara kita maju..berdaya saing ..

No comments:

Post a Comment