Aku pernah mendengar keluhan
seseorang seperti ini ‘kenapalah sebahagian penjawat awam apabila
bersara dari kerajaan akan menyertai parti pembangkang..apa yang mereka tak
puashati?’ Ketika itu aku hanya
mampu tersenyum dan tidak mampu untuk memberi jawapan atau membuat sebarang
komen. Ya dari sudut logik akal memang aku sendiri pun hairan kenapa kebanyakan
nya berlaku begitu dan apa lagi yang mereka tak puashati dengan kerajaan.
Sepanjang perkhidmatan mereka sebagai penjawat awam, mereka menikmati pelbagai
kemudahan yang tidak dinikmati oleh pekerja sektor swasta. Malah bekerja
sebagai penjawat awam juga dijamin tidak akan dibuang kerja walau seteruk mana
ekonomi negara, jika dibandingkan dengan pekerja sektor swasta yang boleh di
berhentikan kerja pada bila-bila masa apabila syarikat tidak memperolehi
keuntungan atau mengalami kerugian yang serius. Pun begitu setelah beberapa
lama aku membuat pemerhatian, aku mula melihat banyak perbezaan dalam sektor awam,
yakni sistem kasta yang tidak mampu dilihat oleh mata kasar yang terselindung
oleh peraturan-peraturan.
Pegawai tinggi dalam pengertian
penulisan aku ini bukan bermaksud pegawai yang mempunyai ketinggian fizikal
tetapi pegawai yang berpangkat tinggi atau berkedudukan tinggi dalam organisasi,
tak kira di peringkat jabatan mau pun kementerian dan begitu juga dengan maksud
pegawai rendah, iaitu pegawai bawahan dan juga staf sokongan. Perbezaan yang
amat ketara antara dua status kedudukan ini ialah dari segi faedah atau pun benefit, selain autoriti atau kuasa yang
diberi setaraf dengan jawatan yang mereka sandang. Tidak dinafikan bahawa
kumpulan Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA)
ke atas mempunyai banyak kemudahan dan faedah setaraf dengan peranan serta
tanggungjawab mereka dalam organisasi berbanding gred-gred 54 ke bawah. Malah
kumpulan JUSA ke atas ini tiada noktah
dalam karier mereka walaupun selepas tamat perkhidmatan mereka kerana
mereka-mereka ini biasanya akan diberi pula peluang bekerja di sektor lain
dengan pendapatan yang agak lumayan. Inilah yang menjadi kemusykilan penjawat
awam lain, seolah-olah peluang-peluang tersebut hanya terbuka kepada kumpulan
tertentu dalam sektor awam dan mungkin inilah salah satu punca timbulnya
ketidakpuasan hati sebahagian daripada penjawat awam.
Kedua ialah trend kerajaan memanjang tempoh perkhidmatan seseorang dalam
satu-satu jawatan walaupun tempoh perkhidmatan nya sudah tamat. Biasanya
individu tersebut akan ditawarkan perkhidmatan
kontrak sehingga satu tempoh yang kadangkala mengambil masa hingga lapan
tahun atau lebih. Apabila ini berlaku maka peluang kenaikan pangkat bagi orang
lain akan terbantut malah ada yang tamat perkhidmatan atau pencen terlebih
dahulu daripada orang yang sepatutnya sudah berpencen. Mungkin ini juga salah
satu punca atau sebab timbulnya ketidakpuasan hati sebahagian penjawat awam. Pengumuman
penjimatan sektor awam oleh PM disambut baik oleh sebahagian besar penjawat
awam namun jika dilihat daripada cadangan tersebut ianya banyak melibatkan
kumpulan pengurusan tertinggi dalam sektor awam, iaitu dengan kata lain
kumpulan JUSA ke atas. Apa yang tidak dilihat ialah perks dan benefits
kumpulan ini banyak memberi kelebihan kepada mereka terutamanya dari segi
mendapat tempat tinggal apabila mereka dipindahkan daripada satu negeri ke
negeri lain. Kumpulan ini, termasuk gred 54 tidak perlu risau tentang tempat
tinggal kerana tempat tinggal mereka sudah disediakan berbanding kumpulan
sokongan gred 17 hingga kumpulan Pengurusan dan Professional gred 52. Gred yang
di bawah lagi la tak payah cerita. Oleh sebab itulah ramai dikalangan gred 17,
hatta gred 48 sekalipun agak liat untuk dipindahkan kerana masalah untuk
mendapat tempat tinggal yang sesuai. Contohnya di Putrajaya, masih ramai penjawat
awam Gred 17 hingga 48 agak sukar mendapat kemudahan rumah kerajaan atau
kuarters berbanding gred 52 ke atas!. Dengan gaji yang ada, kumpulan-kumpulan
ini terpaksa mencari rumah sewa dengan caj antara RM500.00 hingga RM700.00
sebulan di kawasan yang agak jauh daripada tempat kerja dan sekali lagi akan berbelanja
untuk minyak kenderaan, tol dan juga tambang bas sekolah untuk anak-anak
mereka. Jika nak dekat dengan tempat kerja mereka terpaksa menyewa rumah dengan
harga RM800.00 hingga RM1000.00 sebulan!. Kumpulan yang mempunyai gaji lebih
tinggi, mendapat kemudahan yang disediakan tanpa perlu berfikir masalah
pengangkutan (kerana mereka disediakan pemandu dan kereta kerajaan), sewa rumah
dan sebagainya. Perkara ini juga berlaku di negeri-negeri dan ia juga mungkin
merupakan salah satu punca ketidak puasan hati penjawat awam yang dizahirkan
apabila mereka sudah bersara daripada perkhidmatan awam.
Penyediaan kemudahan juga
mengikut pangkat dan kedudukan dalam kementerian dan jabatan, terutamanya
kemudahan letak kereta. Pegawai yang berpangkat gred 52 ke atas akan mendapat
petak letak kereta khas manakala yang lain terpaksa meletak kereta mereka
dimana sahaja tempat yang ada. Jika mengambil contoh di Putrajaya, ada
kementerian dan jabatan mengambil inisiatif meluaskan kawasan supaya staf
sokongan atau kumpulan yang tidak diberi petak letak kereta boleh meletak
kereta mereka secara percuma namun ada juga penjawat awam yang berpangkat
rendah terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri untuk bayar tempat letak
kereta! Bayangkan seorang kerani gred 17 terpaksa membayar lebih kurang
RM100.00 hingga RM250.00 sebulan (mengambil kira caj RM10.00 sehari untuk
tempoh masa bekerja 25 hari sebulan) berbanding kumpulan yang bergaji lebih
besar tetapi mendapat kemudahan letak kereta secara percuma!. Jika kerani ini
letak kereta di kawasan yang tidak dibenarkan ada kemungkinan kereta beliau
akan disita atau disaman oleh pihak yang berkuasa. Tidak bolehkah pihak kerajaan
memberi kemudahan yang sama kepada semua penjawat awam kerana mereka juga
memberi perkhidmatan kepada masyarakat seperti mana pegawai tinggi kerajaan.
Perkara ini juga berlaku di negeri-negeri yang mengalami masalah tempat letak
kereta di tempat mereka bekerja. Ini juga merupakan salah satu punca
ketidakpuasan hati penjawat awam yang tidak disedari menjadi api dalam sekam
dalam diri seorang penjawat awam.
Banyak lagi perkara yang boleh
diperkatakan, namun apa yang saya perkatakan merupakan beberapa perkara hasil
pemerhatian yang boleh diubah melalui peraturan-peraturan oleh pihak yang
berkuasa seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan juga Jabatan Perkhidmatan
Awam Malaysia dalam proses transformasi perkhidmatan awam. Transformasi
perkhidmatan awam harus melibatkan juga beberapa perks dan benefits bukan
sahaja perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan kerana jika masih ramai
kumpulan penjawat awam tidak berpuashati, sedikit sebanyak ianya mampu
menjejaskan transformasi perkhidmatan yang diinginkan. Environment kerja serta kondisi kerja di kementerian serta jabatan yang
banyak memberi faedah dan manafaat kepada pegawai dan staf nya akan memberi
impak kepada prestasi kerja penjawat awam di kementerian dan jabatan. Memang
benar ada banyak juga kebaikan yang diperolehi sebagai penjawat awam namun
isu-isu yang dianggap kecil ini, walau sebesar zarah ..boleh mengubah pandangan
seseorang kerana padanya dia juga memberi perkhidmatan kepada kerajaan dan
mereka merasakan mereka juga layak diberi perhatian.
No comments:
Post a Comment