Thursday, March 5, 2015

INTEGRITI DALAM PERKHIDMATAN AWAM

Bila cakap bab integriti ramai yang akan berkata .. ‘aaaaa… dengan membuat mimik muka yang tak suka’ …dan pasti nya masing-masing akan mengeluarkan teori ..serta pendapat berdasarkan apa yang mereka tahu atau rasakan betul … malah lebih hebat lagi bila ada yang akan memetik hadis atau ayat-ayat Al-Quran untuk mempertahankan pandangan mereka … pun begitu ..aku masih sangsi ..berapa ramai dikalangan kita penjawat awam ini memahami dan menghayati perkataan integriti itu dalam kehidupan kita atau semasa kita menjalankan amanah serta tanggungjawab sebagai penjawat awam.. kalau kita google maksud integriti tu ..pasti google akan kata ketulusan, keikhlasan dan kejujuran .. yang sudah termaktub dalam kamus mak bapak kita dulu semasa kita meningkat dewasa .. walau pun mereka tak sebut la perkataan integriti .. tapi mereka sentiasa ingatkan kita untuk bersikap tulus, ikhlas dan jujur … manakala Kamus Dewan 1985 menjelaskan integriti bermaksud amanah, jujur, ikhlas, bertanggungjawab dan boleh dipercayai .. manakala mantan KSN Tan Sri Mohd.Sidek menambah .. boleh pegang cakapnya ..

Cerita dan berita penjawat awam ditangkap membeli belah atau makan minum pada waktu kerja sudah lama tersebar ..dan insiden-insiden ini sememangnya mencalarkan nama perkhidmatan awam .. dan sekaligus orang ramai semakin tidak mempercayai penjawat awam ..malah ada yang mencemuh penjawat awam sebagai golongan yang pemalas ..suka curi tulang tetapi mau gaji yang tinggi … sebagai penjawat awam ..aku sememangnya terasa ..tetapi akibat segelintir penjawat awam yang melakukan onar dan salah laku … keseluruhan perkhidmatan awam tercemar … samalah juga segelintir penjawat awam yang terlibat dalam gejala ‘makan suap’(bahasa orang kampong) .. seluruh perkhidmatan awam dilihat sebagai jahat dan rasuah.. walaupun tidak semua penjawat awam begitu … aku tidak salahkan orang awam mempunyai persepsi sedemikian kerana sememangnya ada dikalangan penjawat awam yang menyebabkan perkhidmatan awam dilihat sebegitu … dan terbaru tersebar pula berita ada penjawat awam terpaksa membayar harga mahal untuk kenaikan pangkat kepada pegawai tinggi dalam kementerian … maka salah siapa jika masyarakat memandang serong terhadap penjawat awam?

Integriti secara holistiknya bukan hanya merangkumi rasuah semata-mata .. atau keluar makan minum atau membeli belah di waktu bekerja sahaja .. malah ianya merangkumi keseluruhan aspek dalam perkhidmatan awam .. termasuk penyebaran maklumat sulit jabatan atau kementerian melalui laman media sosial .. tanpa disedari ada segelintir pegawai gemar muatnaik gambar dia bermesyuarat ..atau pun agenda mesyuarat atau pun minit mesyuarat .. mungkin dia nak bagitau dia sedang sibuk atau nak bagitau kawan-kawan dia berpangkat tinggi atau nak bagitau orang ramai betapa sibuknya penjawat awam .. entah apa motif nya .. pun dia sudah secara tidak langsung membocorkan maklumat tertentu … maka sebab itulah MAMPU pernah mengeluarkan Surat Arahan Penggunaan Media Jaringan Sosial di Sektor Awam pada 19 November 2009 dan seterusnya Jabatan Perdana Menteri melalui rujukan JPM.SPID.100-16/1/11 Jld.9(12) bertarikh 23 Februari 2015 yang bertajuk TINDAKAN KE ATAS PENJAWAT AWAM YANG MEMBOCORKAN DOKUMEN MAKLUMAT TERPERINGKAT KERAJAAN. Integriti juga melibatkan sikap penjawat awam ..iaitu sikap yang tidak mahu melayani pelanggan ..sikap acuh tak acuh terhadap pelanggan.. sikap tak mahu menjawab panggilan telefon pelanggan ..yang seolah-olah menjadi isu yang semakin merebak … sejujurnya pada pandangan aku.. penjawat awam yang tidak mahu menjawab panggilan telefon daripada pelanggan , tanpa alasan yang munasabah perlu diambil tindakan tatatertib juga kerana sebaik mana pun sistem telefon disediakan oleh pihak kerajaan .. perkara isu seperti panggilan tidak berjawab tidak akan selesai jika tidak ada tindakan tegas diambil terhadap penjawat awam yang begitu LIAT untuk menjawab telefon daripada pelanggan.. malah ada yang ‘diberitakan’ dengan sengaja ‘mencabut’ wayar sambungan telefon..supaya deringan telefon tersebut tidak kedengaran … maka sewajarnya pihak kementerian atau pihak yang berwajib melihat perkara ini dengan serius dan mengambil tindakan TEGAS .. melalui tindakan tatatertib atau salahlaku agar isu seperti ini tidak menjejaskan nama baik perkhidmatan awam dan penjawat awam lain yang benar-benar ingin mencari rezeki …

Integriti juga melibatkan cara kita menguruskan masa kita bertugas .. dan sepertimana kita sudah sedia maklum bahawa kita diKEHENDAKI bertugas lapan (8) jam sehari … dan ada yang mungkin lebih … di atas arahan dan keperluan perkhidmatan .. maka dalam tempoh lapan (8) jam tersebut kita kadangkala ‘mencuri’ masa untuk mengambil anak dari sekolah .. ke pejabat pos untuk urusan bayaran bil … kirim barang melalui poslaju ..  jumpa kawan dan sebagainya namun kerajaan tak pernah meminta kita untuk membayar balik masa-masa yang pernah kita curi itu … dan kita diberi kemudahan memohon daripada ketua jabatan .. dengan mengisi boring tertentu jika kita sebenarnya ada urusan tidak melebihi empat (4) jam di luar , semasa waktu pejabat . Tak ramai dikalangan kita mengambil manafaat kemudahan tersebut … kerana menganggap ianya terlalu leceh dan merumitkan … kena isi borang ..lepas nak minta tandatangan bos … tapi cuba kita fikir dengan logiknya … tujuan semua itu adalah untuk menjaga kebajikan kita ..menjaga keselamatan kita … seandainya apa-apa perkara yang tidak baik berlaku kepada kita semasa dalam perjalanan membuat urusan tersebut .. pihak kementerian atau jabatan dapat melindungi kita .. sebab kita ada kebenaran daripada ketua kita yang didokumentasikan ..direkodkan .. tetapi jika kita keluar tanpa keizinan atau kebenaran ketua jabatan .. maka segala kemudahan kita sebagai penjawat awam ..hilang atau terhapus begitu sahaja sekiranya apa-apa perkara yang tidak baik berlaku pada kita..seperti kemalangan contohnya .. justeru …jangan lah ambil mudah peraturan yang amat mudah … kerana ianya boleh membuat kita susah …

Integriti juga melibatkan kepatuhan kita kepada ketua jabatan .. contohnya dari segi arahan untuk menghadiri mesyuarat bagi mewakili dirinya ..dalam keadaan yang dia juga mempunyai urusan lain (bukan dalam keadaan ketua tidak mempunyai apa-apa urusan) … kerana kadangkala kita merasakan itu tugas dia ..maka kita tak mahu membantunya dalam keadaan dia memerlukan … tetapi dalam keadaan tertentu kita mengharapkan ketua jabatan kita memberi kita markah yang baik dan tinggi dalam penilaian prestasi dan mengharapkan ketua jabatan merekomenkan kita untuk kenaikan pangkat ..tetapi dalam banyak hal kita langsung tidak menyokong beliau dalam menguruskan pejabat .. kita tidak mahu bersama dalam bertanggungjawab ke atas urusan jabatan dengan alasan dia berpangkat lebih tinggi .. dan dia bergaji lebih besar … inilah alasan-alasan yang sering didengar dalam jabatan atau kementerian yang seolah-olah menjadi duri yang menyakitkan …

Integriti juga melibatkan percakapan kita dalam pergaulan sesame rakan .. bergurau dalam nada yang agak lucah dikalangan rakan-rakan yang amat mengenali kita mungkin mampu diterima..tetapi jangan sesekali bergurau sedemikian dengan pegawai atasan atau pegawai bawahan yang kadangkala sukar menerima guruan sebegitu .. malah secara tidak langsung kita boleh mengundang tindakan gangguan seksual oleh orang-orang tertentu ..maka berhati-hatilah dalam melontarkan percakapan.. kerajaan tidak pernah melarang penjawat awam untuk mencari pendapatan tambahan tetapi kerajaan melarang mana-mana penjawat awam yang melakukan pekerjaan lain dalam waktu bekerja .. jika diluar waktu bekerja .. tidak ada masalah asalkan ianya tidak menjejaskan prestasi kerja dan tidak ada kepentingan yang berkaitan dengan tugas yang diamanahkan .. atau melakukan perkerjaan yang melanggar undang-udang negara .. carilah rezeki … tetapi jangan pulak guna kemudahan kerajaan seperti kenderaan pejabat, komputer dan kertas pejabat .. lebih buruk lagi di waktu pejabat ..

Sesungguhnya integriti dalam perkhidmatan awam banyak yang ‘dilanggar’ jika kita perhalusi dari pelbagai sudut ..namun selagi ianya tidak menjejaskan perkhidmatan awam kerajaan tidak pernah menuntut daripada mana-mana penjawat awam untuk membayar balik apa yang mereka telah ambil dari lapan (8) jam yang diperuntukkan untuk mereka memberi perkhidmatan kepada rakyat .. maka sebab itulah penjawat awam sentiasa dipinta untuk patuh dan taat setia kepada kerajaan dan tidak sewenang-wenangnya membocorkan maklumat kepada orang luar .. kerajaan juga memohon penjawat awam sentiasa berdisiplin mematuhi waktu kerja .. agar dapat memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat …  


P.S .. saja nak tulis .. not that I’ve never break the rules .. tetapi rasa sedih bila melihat ada kenderaan jabatan (guna jata negara) yang parking melintang dalam tempat telak kereta .. dan melihat pegawai serta pemandunya (pakai pakaian korporat) sedang dengan lahapnya makan nasi pada jam 11.00 pagi di Seri Kembangan … mungkin kerana terlalu lapar pemandu tersebut tidak meletak kenderaan jabatan dengan betul sehingga mengambil tempat dua buah tempat letak kereta (menyusahkan orang lain nak letak kereta)… maka kita tak boleh salahkan orang ramai jika ada yang sebenarnya meluat terhadap sikap penjawat awam … 

No comments:

Post a Comment