Saturday, February 28, 2015

MY WAY – DATUK PATINGGI TS ADENAN SATEM

Wawancara Bersama Ketua Sarawak di RTM baru-baru ini menunjukkan ‘the real side of’ TS Adenan Satem, Ketua Menteri Sarawak ke-4 setelah 32 tahun .. di keseriusan wajah yang dipenuhi pengalaman … terselit kelucuan seorang pemimpin negeri yang pernah mengalami suka duka pahit manis sebagai ahli politik negeri Sarawak. Permainan politik yang dipenuhi sepak terajang .. puji pujian dan juga kesetiaan … TS Adenan Satem kini berada di singgahsana kuasa yang diidam idamkan oleh setiap ahli politik … iaitu kedudukan sebagai Ketua Menteri Sarawak .. seperti cerminan katanya ‘amat berbeza menjadi seorang Ketua Menteri dengan seorang menteri biasa dimana Ketua Menteri mempunyai lebih banyak kuasa’  apabila ditanya oleh pengacara apa perasaan TS Adenan apabila dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak yang ke-4. Dalam keseriusan wajahnya terpacul jua kelucuan nya .. Eh ? Rupanya aku Ketua Menteri Sarawak .. ekoran dari kebiasaan nya menunggu ketibaan Ketua Menteri sejak 30 tahun yang lalu dalam acara-cara rasmi negeri ..

Semasa menyampaikan ucapan aluan di majlis perasmian UTC Sarawak baru-baru ini, TS Adenan tidak membaca teks yang disediakan sebaliknya menyampaikan hasrat rakyat melalui perasaan nya .. instinct  seorang pemimpin yang merasai denyut nadi rakyat. Dalam nada lucu beliau mengatakan beliau bercakap apa yang beliau rasa kerana ianya lebih jujur berbanding membaca teks ucapan yang disediakan oleh pegawainya.. yang disambut gelak ketawa oleh hadirin.. dalam gelak ketawa itu terselit satu sindiran TS Adenan yang inginkan semua pemimpin politik untuk bersikap jujur dalam menyampaikan hasrat rakyat .. dan tidak bergantung kepada maklumat yang ‘disuapkan’ oleh pegawai yang menyediakan teks ucapan untuk disampai kepada rakyat. Kejujuran menyampaikan kehendak dan keperluan rakyat itu penting kerana pemimpin politik ..dilantik oleh rakyat melalui peti undi dalam pilihan raya .. mesej jelas yang disampaikan oleh TS Adenan ialah ‘be yourself, be honest in serving the peoples that have put their trust by electing you as a Yang Berhormat’ . Namun realitinya… berapa ramai yang akan melakukan apa yang TS Adenan lakukan ? he he he ..

Menariknya satu kenyataan TS Adenan ialah responnya kepada pertanyaan seorang ahli SUPP .. iaitu ‘jangan panggil kaum Cina pendatang kerana mereka lahir , bersekolah dan membesar di negeri ini. Moyang mereka mungkin pendatang pada satu masa dahulu tapi kini anak cucu mereka bukan lagi pendatang ..kerana mereka juga menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan negeri Sarawak. Nenek mereka mungkin pergi ke negara Cina untuk melawat kaum keluarga mereka tetapi mereka akan kembali semula ke Sarawak..kerana Sarawak kini adalah negeri mereka’. Apa yang diperjelaskan oleh TS Adenan ialah..jangan ungkit lagi siapa tuan siapa pendatang di negeri ini.. jangan timbulkan permusuhan kaum .. kerana semuanya adalah anak negeri .. jangan jadi seperti di Semenanjung dimana .. isu kaum masih lagi dibincangkan..masih lagi dipolitikkan ..masih lagi menjadi satu isu yang boleh mencetuskan huru hara kepada negara … memahami apa yang diperlukan oleh orang Cina .. TS Adenan berkata .. terimalah pendidikan mereka .. kerana orang Cina pentingkan pendidikan sejak dahulu kala (malah dizaman Dinasti-dinasti Cina ..pelajaran merupakan perkara yang amat dititik beratkan).. berilah peluang mereka berniaga ..kerana itu yang orang Cina suka .. mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan kenyataan TS Adenan dalam hal ini ..tetapi di Sarawak ..tidak pernah timbul isu kaum Cina dengan kaum bumiputera..siapa tuan siapa hambanya.. maka sebab itulah isu agama tidak pernah ditimbulkan kerana setiap kaum saling memahami dan saling menghormati budaya serta agama masing-masing..apatah lagi banyak berlaku perkahwinan campur ..perkahwinan silang budaya ..

Justeru, TS Adenan sekeras-kerasnya menolak golongan ekstrimis menjejak kaki ke negeri Sarawak dan menyekat mereka menggunakan kuasa imigresen yang telah termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963. Malah menurut TS Adenan, Sarawak tidak akan sekali-kali mengubah atau meminda kuasa imigresen tersebut supaya elemen-elemen ekstrimisme yang semakin banyak di Semenanjung tidak bertapak di negeri Sarawak. TS Adenan dengan serius mengatakan ianya tidak mengambilkira siapa..samada kawan atau lawan.. akan disekat kemasukan mereka jika cuba untuk membawa budaya ekstrimis ke negeri Sarawak. Malah dengan kuasa imigresen yang ada .. Sarawak mampu menghalang golongan ekstrim agama dan juga perkauman dari menyebarkan dakyah dan hasutan mereka di Bumi Kenyalang. TS Adenan berkata keharmonian rakyat yang dibina sejak 50 tahun lalu adalah penting untuk pembangunan dan kemajuan negeri Sarawak … maka sebab itulah usaha untuk mencetuskan ‘Dayakisme’ satu ketika dulu tidak menjadi kerana orang-orang Sarawak cintakan keaman, keharmonian dan saling hormat menghormati ..

Berkaitan dengan pembalakan haram, TS Adenan sesungguhnya serius menangani isu tersebut dengan memberi pelbagai bentuk kemudahan kepada Jabatan Hutan .. seperti katanya .. ‘ada mata butak .. ada telinga bengal ..ada mulut bisuk’ yang merujuk selama ini pegawai dan anggota Jabatan Hutan tidak mengambil tindakan ..dan membiarkan sahaja perkara tersebut berlaku secara berleluasa … hinggakan hutan negeri Sarawak semakin terhapus.. pun begitu kata TS Adenan dengan sinisnya.. ‘walaupun ada rampasan kayu balak haram yang berjumlah jutaan ringgit dilakukan oleh penguatkuasa ..peliknya orang yang bertanggungjawab tidak ada .. iaitu tiada tangkapan ke atas pekerja atau tokay-tokay..seolah-olah maklumat serbuan atau operasi itu sudah bocor’ dan tanpa berselindung TS Adenan mengatakan masih ada penjawat awam negeri yang memberi maklumat kepada kem-kem balak haram … keseriusan beliau mengatasi masalah pembalakan haram juga dikotakan dengan tidak memperbaharui lessen balak kompeni-kompeni balak atau memberi lessen pembalakan yang baru .. semoga usaha TS Adenan ini membuahkan hasil dan akhirnya mengekalkan negeri Sarawak dengan hutan-hutan tropikanya ..

Isu ‘gender equality’ yang dibangkitkan mencetus gelak ketawa hadirin apabila TS Adenan dalam senyumnya mengatakan lelaki dan wanita tidak akan sama .. walau apa pun ..kerana jika mereka sama .. ianya akan menyukarkan .. tetapi katanya lelaki dan wanita perlu diberi layanan yang sama .. dalam memberi peluang pekerjaan maupun dalam peluang perniagaan. Isu perbezaan gender tidak sepatutnya berlaku kerana .. lelaki dan wanita sama-sama menyumbang dalam pembanguna  negara … dan jika ada syarikat atau agensi yang masih tidak berlaku adil kepada wanita .. beliau mohon dimaklumkan agar tindakan boleh diambil ke atas syarikat atau agensi berkenaan .. isu hak kesamarataan sering dibangkitkan oleh kaum wanita namun yang jelas di kebanyakkan kementerian dan jabatan pada masa ini .. sebenarnya wanita mengatasi lelaki dalam banyak hal … semakin ramai wanita berpangkat tinggi berbanding lelaki .. semakin ramai wanita di universiti berbanding lelaki..cuma dalam ketidak samarataan wanita boleh dilihat dalam politik.. iaitu lelaki lebih ramai menjadi YB daripada wanita … dan selain dari Datuk Paduka TS Rafidah Aziz.. tiada lagi wanita yang memegang portfolio menteri yang amat berpengaruh dan berkuasa … selepas beliau bersara dari politik… mungkin juga tiba masanya ADUN Wanita di negeri Sarawak diberi jawatan menteri yang lebih dinamik dan mencabar  selain menteri kebajikan dan wanita … apa kata TS Adenan dalam hal ini ? …

Sepanjang wawancara dipenuhi gelak ketawa kerana TS Adenan .. lebih gemar bercakap dengan gayanya tersendiri .. bahasa anak negeri yang tidak lekang dari bibirnya .. ang cuba difahami oleh pengacara Syed Munawar … malah TS Adenan tidak ‘apologetic’ walaupun Syed Munawar tidak memahami apa yang beliau perkatakan .. ada yang mengatakan TS Adenan seorang politician yang very blunt dan arrogant in nature (reaksi beberapa rakan di semenanjung) tidak kurang pula yang memuji sikap jujur beliau yang tidak berselindung dan berpura-pura ..malah ada yang mengatakan begitulah sepatutnya sikap seorang pemimpin yang perihatin kepada kehendak rakyat …. yang tidak terikut-ikut dengan gaya dan cara kepimpinan yang terdahulu .. his way of doing things that he think is right for his peoples..

Kenyataan terbaik yang perlu dipelajari oleh sebahagian besar ahli politik ialah the opposition should not be looked upon as an enemy because they are also Malaysian citizens who are loyal to the country. TS Adenan mengatakan beliau tidak menghadapi masalah untuk dengan pihak pembangkang dan sentiasa bersedia untuk berbincang dengan mereka. Lantas katanya “Therefore, it is not wrong to give them an opportunity to speak or listen to their views”. Begitulah pandangan TS Adenan terhadap pembangkang di negeri Sarawak ..semoga pandangan ini dijadikan satu langkap positif untuk pembangkang memberi input atau feedback yang berguna demi pembangunan Sarawak.. jangan asyik hentam semberono sahaja..sehingga yang terbaik untuk rakyat pun tidak dipersetujui .. ambil lah pendekatan sebagai ‘constructive opposition with constructive ideas’ .. as it is much easier to criticises rather than giving constructive comments for the benefits of all..


Dan dari sudut padangan aku .. semoga ‘My Way’ oleh TS Adenan Satem akan menjadikan negeri Sarawak lebih dihormati .. maju dan aman harmoni selamanya .. 

No comments:

Post a Comment