Wednesday, March 4, 2015

POLITIK SARAWAK YANG MATANG..

Orang Sarawak labelkan Azmin Ali, MB Selangor sebagai ‘jenis muka yang sik malu’ selepas beliau di terima dengan baik dan mesra oleh kerajaan negeri Sarawak di bawah kepimpinan DP Tan Sri Adenan Satem dan beberapa menteri kabinet negeri Sarawak. Azmin Ali di layan dengan baik dan penuh hormat sebagai tetamu orang kenamaan meskipun berbeza ideologi politik .. walau pun sebelum itu Azmin Ali hentam dan kritik DP Tan Sri Adenan sebagai pemimpin yang memimpin parti politik yang sedang nazak (merujuk kepada parti PBB) .. selepas itu Azmin Ali dengan selamba memohon larangan memasuki negeri Sarawak ke atas beberapa pemimpin PKR dari Semenanjung di longgarkan .. dengan alasan mereka adalah ahli politik dan perlu diberi kebebasan bergerak ke mana sahaja atas prinsip demokrasi .. pada aku bagus la kalau Azmin boleh mengadakan perbincangan secara ‘berhemah’ dan beradab sepertimana seorang pemimpin yang memimpin sebuah negeri .. dan bukanya seperti rakan-rakan ahli parti beliau yang sebelum ini bercadang untuk menyaman kerajaan negeri Sarawak … sekurang-kurangnya Azmin Ali paham, tahu dan mengiktiraf bahawa sebelum Sarawak menyertai Malaya, Singapura dan North Borneo menubuh Malaysia ..ada perjanjian yang memberi kuasa kepada Sarawak mengawal keluar masuk orang luar ke negeri Sarawak di bawah Perjanjian 20 Perkara .. 

Keterbukaan kepimpinan Sarawak menerima kunjungan ahli politik yang berbeza ideologi mereka yang sebelum ini tidak henti-henti mengutuk .. megkritik malah melemparkan pelbagai tohmahan dan fitnah .. membuktikan bahawa politik di Sarawak lebih matang daripada politik yang diamalkan di semenanjung .. yang lebih bersifat rasis dan perkauman. Jika di kira … YB Baru Bian contohnya tidak henti-henti menuduh kerajaan negeri Sarawak menindaskan kaum peribumi dalam perjuangan nya mempertahankan Tanah Adat Bumiputera ..tetapi DP TS Adenan masih boleh menyambut beliau dengan hormat dan mesra … begitu juga dengan beberapa pemimpin DAP dan PKR yang lain.. seseungguhnya kepimpinan DP TS Adenan membuktikan tidak perlu pemimpin politik berpolitik 24/7 kerana pemimpin politik juga perlu memberi perhatian atau fokus kepada bagaimana membantu rakyat yang telah mengundi mereka .. bagaimana untuk memenuhi harapan rakyat tanpa mengira kaum dan agama .... kalau asyik berpolitik .. dan setiap perkara dijadikan isu politik ..bila masa nak uruskan kerajaan.. bila masa nak selesaikan masalah rakyat ... tak gitu Azmin Ali ??

Apa pun keazaman Azmin Ali memohon kelonggaran ke atas sekatan beberapa pemimpin nya juga harus dipuji kerana sanggup menjaga kebajikan rakan-rakan ahli parti yang sentiasa ‘kempunan’ untuk menjejak kaki ke Sarawak .. namun Azmin Ali harus ingat apa yang diperkatakan oleh DP TS Adenan Satem, iaitu Kerajaan Negeri Sarawak akan melarang SESIAPA SAHAJA yang datang untuk menghasut, memfitnah dan membawa budaya rasis dari memasuki negeri Sarawak untuk mengekalkan keharmonian negeri Sarawak. Maksudnya sesiapa sahaja ialah .. tanpa mengira parti atau individu .. samada dari kalangan pihak kerajaan mahupun dari pihak pembangkang atau mana-mana individu yang sering mengeluarkan kenyataan perkauman dan ketaksuban keagamaan yang melampau. Azmin Ali perlu tahu bahawa negeri Sarawak di diami oleh puluhan etnik yang berbeza budaya dan juga pelbagai kepercayaan.. kestabilan dan keharmonian rakyat Sarawak selama ini adalah atas dasar setiap kaum saling hormat menghormati budaya dan agama mereka .. justeru SESIAPA pun yang sering bersikap perkauman tau rasis … terus akan disekat memasuki negeri Sarawak..itulah janji DP TS Adenan ..selaku Ketua Menteri Sarawak yang diamanahkan untuk menjaga negeri Sarawak .. a Chief Minister for all .. maka Azmin Ali perlu beri nasihat kepada rakan-rakanya dalam PKR dan juga pakatan rakyat .. to mind their language and their behaviour semasa berada di Sarawak … jangan terlalu ‘cocky’ dan merendahkan martabat anak-anak negeri .. rakan-rakan Azmin yang dilarang masuk tu kenalah belajar serba sedikit sejarah yang memberi kuasa kepada kerajaan negeri melarang mereka masuk ... selain belajar untuk lebih bertertib dan tidak suka-suka membawa budaya rasis perkauman dan agama ... jangan nak berlagak 'hero' dan pandai bila datang ke negeri orang ... tak gitu YB Azmin ?

Keterbukaan DP TS Adenan itu jangan la pula di ambil peluang oleh ahli-ahli politik dari semenanjung .. untuk berkempen memburukkan kerajaan negeri Sarawak.. nak berkempen.. berkempenlah mengenai apa yang kamu boleh buat ..apa yang kamu boleh berikan kepada negeri Sarawak … cara berkempen jangan pulak ditambah dengan pelbagai fitnah dan tohmahan terhadap individu … sepertimana yang dilakukan sebelum ini … jangan datang bawa budaya samseng ke Sarawak kerana ‘kesamsengan’ itu membuktikan ketidakmatangan ahli politik .. jangan bawa budaya berdemonstrasi … kerana itu budaya luar yang tidak memberi apa-apa faedah selain menyusahkan dan juga menimbulkan kekacauan serta kekecohan .. yang boleh berakhir dengan pergaduhan… belajarlah menjadi ‘a gentleman politician’ yang lebih menumpukan kepada keupayaan dan pengetahuan untuk mempengaruhi pengundi … bersikap lebih matang ..


No comments:

Post a Comment