Wednesday, March 19, 2014

PANDAI, MEMANDAI-MANDAI DAN TERPANDAI..

Hari ini memang aku dah tak ada idea nak tulis tentang apa…kalau nak tulis tentang MH 370 ..apa lagi yang aku nak perkatakan…kerana sehingga kini kecanggihan teknologi yang di bawa oleh tentera Amerika Syarikat pun tak mampu nak cari lokasi pesawat … nak cerita tentang pilihan raya kecil Kajang dan juga Balingian pun ..aku malas sebab aku tak berada di kedua-dua lokasi…lagipun biarlah hal politik ini untuk orang-orang yang mahir berpolitik untuk berpolitik ..he he he.. tiba-tiba aku teringat satu emel dari seseorang yang seringkali memberi maklumbalas  bila aku hantar emel tak kira apa..pasti ada komen dan kritikan nya … tinggi juga pangkatnya …biasa la kan ..orang yang tinggi pangkat nie..selalu ada idea-idea yang lebih baik dan bila ada orang yang rendah pangkatnya memberi idea..pasti idea itu dilihat macam tak boleh di pakai atau tidak berguna pada organisasi …

Maka ..timbul pula idea nak menulis pasal orang yang pandai..memandai-mandai dan terpandai. Maksud pandai mengikut kamus ialah orang bijaksana..cerdik..panjang akal, mahir..walau pun dalam bahasa Melayu kuno, pandai bermaksud tukang yang mahir ..seperti pandai emas = tukang emas , pandai tilik=tukang tilik dan sebagainya. Perkataan memandai-mandai pula adalah dari suku kata pandai yang bermaksud orang yang membuat sesuka hati mengikut tafsiran sendiri..manakala kata terpandai bermaksud orang yang paling bijak, paling cerdik dan paling mahir ..dikalangan orang-orang yang bijak pandai. Berbalik kepada apa yang aku kata awal tadi, iaitu apabila idea-idea datang dari orang-orang bawahan dalam organisasi, selalunya orang yang berpangkat tinggi atau orang yang merasakan pangkatnya tinggi akan sering memperlekehkan idea-idea itu kerana merasakan idea-idea mereka lebih baik …disebabkan mereka mempunyai pendidikan yang lebih tinggi dan berpangkat lebih tinggi .. jadi apa pun idea orang bawahan…biasanya dalam organisasi akan masuk ke dalam bakul sampah pada golongan yang menganggap diri nya terpandai!.

Dalam pada itu satu golongan lagi, iaitu golongan yang memandai-mandai memang teramai dalam organisasi kerana merasakan diri mereka terpandai dalam melakukan sesuatu walaupun seringkali melakukan kesilapan. Akibat kurangnya ilmu malu dalam diri mereka, mereka tidak akan mengaku kegagalan berpunca daripada mereka malah akan sentiasa menuding jari pada pihak lain..dan golongan memandai-mandai ini selalunya akan membawa kerosakan kepada organisasi. Golongan ini juga selalu bersikap bodoh sombong dan tidak akan menerima nasihat orang lain atau belajar daripada kesilapan lalu yang telah mereka lakukan.  Lagipun golongan yang memandai-mandai ini bijak memanipulasikan suasana dan situasi dan mudah mempengaruhi golongan yang terpandai.
Bila aku recall balik maklumbalas dan komen-komen yang aku terima daripada emel pegawai berkenaan aku cuma dapat membuat dua andaian, iaitu dia nie memang betul-betul pandai atau pun mempunyai otak yang tidak seimbang … he he he..itulah kesimpulan aku selepas aku membuat kajian ringkas kepada sikap dan sifat pegawai tinggi itu melalui temubual dengan orang-orang yang pernah bekerja dengan nya …

Maka kalau kita pandai, bijak, cerdik dan mahir sekalipun, gunakanlah kepandaian, kebijaksanaan, kecerdikan dan kemahiran itu kepada perkara yang positif dan berguna untuk organisasi serta masyarakat..dan bukan untuk mengkritik, menghentam serta memperlekeh kerja orang lain tanpa batasan.. seolah-olah dia sahaja yang betul.. kerana jika tak tahu tujuan dan objektif kerja orang lain..lebih baik duduk diam daripada memandai-mandai..

No comments:

Post a Comment