Monday, March 10, 2014

MH 370 : Kembalikan lah...

KEPULANGANMU
(Khas untuk anak kapal & penumpang MH370)

Kata-kata hanya sebaris ayat
Yang bisa dilafazkan cepat
Telaga airmata kian kontang
Menunggu kamu pulang

Debaran rasa menunggu berita
Bacaan kalam mahupun tv media
Kehilanganmu penuh misteri
Dunia prihatin terus memerhati

Jika di laut timbulkanlah
Jika di langit turunkanlah
Jika di darat tunjukkanlah
Kepulanganmu MH370 kami pasrah..

nukilan pena: Anak Sarawak

Hari ini aku tak mampu nak menulis isu lain…selain mengenang apakah nasib krew dan penumpang penerbangan MH 370 yang sehingga kini masih diselubungi misteri . Aku tak berani nak membuat andaian..aku hanya mampu memanjat doa..agar mereka selamat dikembalikan.. air mata ku sukar nak ku tahan setiap kali aku mendengar berita di TV atau membaca komen teman dan rakan di laman media sosial.. aku sebak dan sayu setiap kali membaca titipan doa rakan-rakan facebook ku...sesungguhnya aku tak mampu menahan sebak ku.. walau  tiada seorang pun dikalangan mereka itu ada hubungan darah dengan aku...aku tetap tangisi kehilangan mereka..walau  tiada seorang pun yang ku kenali ... jika itulah perasaan ku... bagaimana pula tanggungan beban yang dipikul keluarga mereka ... ayah, ibu, adik beradik serta saudara mara .. bak kata perumpamaan..berat mata memandang..berat lagi bahu memikul ..dan

Hati ku lebih sebak dan sayu mengenangkan ada lagi jenis manusia yang berhati haiwan..mempunyai naluri kebinatangan .. mengambil kesempatan membuat fitnah dan tuduhan .. mencaci, mencerca dan menghina ..tanpa sekelumit pun terdetik apa perasaan keluarga mangsa yang resah gelisah menanti berita .. manusiakah mereka ini atau hanya sekadar jelmaan sekumpulan haiwan ? Tidak terpikir kah di dalam otak kosong mereka itu… jika ianya berlaku ke atas keluarga mereka..bagaimana reaksi mereka membaca komen-komen yang nista ? … apakah mereka-mereka yang tiada rasa perikemanusiaan ini mampu melihat keluarga mereka terkorban ..tanpa belas kasihan..jika citarasa politik mereka tercapai..atau kebencian mereka terbalas dendam kesumat yang sudah lama terpendam... 


Wahai penulis Anak Sarawak..aku mohon pinjam jua puisi mu..aku mohon berkongsi madah mu.. untuk aku titipkan doa ..bersama teman-teman dan rakan-rakan ku di alam maya .. 

No comments:

Post a Comment