Monday, January 20, 2014

STOP! HENTIKAN!

Aduuuuh!!! Bilakah isu hangat nie nak berhenti dan menjadi pencetus kerosakan hubungan antara kaum di negara kita ? Sampai bila kita nak bercakap tentang hak penggunaan kalimah Allah ini ? Adakah sampai rakyat kita dah berpecah belah..saling berperasangka..dan saling berbunuhan barulah kita nak berhenti ? atau ..sampai kerajaan ini diktukarkan?? Bukan nak menyanggah kenyataan DYMM SPB Yang Di Pertuan Agong...kerana aku tahu itu durhaka namanya tetapi...hentikanlah setakat itu..dan tidak perlu diperheboh-hebohkan lagi..dalam mana-mana pun saluran media......sepertimana kita mohon orang lain untuk mempunyai sensitiviti terhadap agama kita...kita sebagai orang Islam harus juga mempunyai sensitiviti terhadap agama orang lain!!.....it takes two to tango!

Jangan la menganggap semua yang kita buat itu betul...dan apa yang orang bukan seagama kita buat itu salah!!...cuba lihat ke dalam diri kita...betul ke kita? maksum ke kita? Apakah kita menjaga solat kita? Apakah kita menjaga maruah anak isteri kita? Apakah kita menjaga kesucian agama kita? Apakah kita mentaati segala perintah agama kita? Jangan kita terlalu seronok mencari dan melihat keburukan orang lain..hingga terserlah keburukan kita sendiri tanpa kita sedari? Kita begitu seronok membuat demonstrasi ..jika ada orang dikatakan menghina agama kita ..tetapi kita marah bila ada orang berdemonstrasi ..kerana tindakan kita itu...betul ke tindakan kita? Adil ke kita? Kita marah ..dan desak penguatkuasa undang-undang untuk ambik tindakan ke atas sesiapa sahaja yang menghina agama kita..tetapi kita sewenang-wenangnya menceroboh dan menghina agama orang lain..tanpa diambil tindakan undang-undang pun..dengan alasan kita mempertahankan kesucian agama kita!! Apakah mereka tidak boleh mempertahankan kesucian agama mereka? Salahkah mereka mempertahankan agama yang mereka anuti? ..dari sudut perlembagaan mereka tidak salah kerana Rukun Negara menegaskan 'Kepercayaan Kepada Tuhan' dan dinyatakan 'Agama Islam adalah Ugama Rasmi Persekutuan dan agama-agama lain bebas dianuti dan diamalkan' ...betulkan?

..Maaf ..kalau ada yang mengatakan aku tidak mempertahankan agama ku....tapi dalam pandangan aku.. aku hanya mempertahankan keharmonian, kesepaduan dan kerjasama yang sudah 56 tahun terjalin antara kaum dan kepercayaan beragama di negara kita ini supaya tidak hancur..tidak musnah kerana sikap dan pandangan kita yang sudah mula berbeza-beza sejak Malaysia ditubuhkan!!. ..aku sayang agama ku..aku tetap teguh dengan pendirian ku..aku masih lagi waras..aku masih lagi seorang Muslim...yang masih mampu mengucap dua kalimah syahadah....tetapi bagiku..agamaku mengajar aku untuk lebih bersikap tolerans ..menerima dan tidak menghina agama orang lain..... aku tidak mahu melihat negara ini kucar kacir sepertimana yang berlaku di negara Thailand...dimana orang Islam dan bukan Islam saling berbunuhan...atau pun seperti di Myanmar..dimana orang Islam dibunuh..dibakar dan diusir ...meskipun di Malaysia kita mengatakan orang Islam yang paling ramai..majoriti...tetapi orang Islam Malaysia masih tidak bersatu di bawah satu payung....kerana fahaman politik mereka telah memisahkan orang Islam kepada tiga puak.... tidak mustahil..apa yang berlaku di Thailand dan Mynmar...boleh berlaku di negara ini!!! 

Kalau kita tidak menghentikan polemik isu ini dengan baik..pastinya kekecohan..kerunsingan dan berbagai lagi kekacauan..akan terus mendominasi kehidupan masyarakat Malaysia ....walaupun pada tahun 2020. Kita akan maju namun perasaan kesatuan, sense of belonging itu mungkin semakin berkurangan kerana generasi baru akan terus dihimpit dengan isu keagamaan yang tiada kesudahan nya. Seandainya pemerintah semasa tidak mengambil iktibar ke atas apa yang berlaku di negara-negara jiran...tidak mustahil pemerintah semasa tidak akan mampu mempertahankan kuasanya sehingga tahun 2020...kerana semakin ramai warganegara yang bukan beragama Islam merasa mereka di 'anaktiri' kan ...dan pastinya ia telah mencetus kebencian ..terhadap pemerintah...dan kebencian itu akan diterjemahkan dalam bentuk undi sokongan yang memihak kepada bukan parti pemerintah.... maka saranan aku kepada semua pihak yang masih ingin menjadi pemerintah dan berkuasa...tolonglah hentikan segala isu yang berkaitan keagamaan....stop all publicity on religious issues... 

Aku bukan orang agama..aku juga bukan orang politik...cuma aku seorang pemerhati...memerhati disekeliling ku dan merasakan apa yang dirasakan oleh kebanyakkan rakyat.....ada yang sudah muak..ada yang sudah mula benci...membaca dan mendengar..isu berkaitan agama....samada di TV1, TV3 atau pun Astro.....ditambah dengan isu kenaikan harga barang....nampaknya populariti pemerintah semasa semakin merudum......seelok-eloknya pemerintah ..menggunakan kuasa yang ada untuk terus memperkukuhkan akidah orang Islam...meningkatkan syariah..dakwah..dan perkukuhkan iman...tak perlu cari kesalahan orang lain.... kerana .... "tiga jari menunjukkan kesalahan diri kita berbanding satu jari yang menunjukkan kesalahan orang lain".. ...maka perbaikilah diri sendiri terlebih dahulu....

No comments:

Post a Comment