Friday, January 24, 2014

BILA HARGA KERETA NAK TURUN ?

Semasa aku tengah emel kawan tiba-tiba aku dapat mesej  ‘Hello bro ... bila harga kereta nak turun ?’... aku pun jawab ‘hello bro...mana aku tau..aku bukan Menteri..aku bukan ada kuasa apa-apa pun..aku pun pengguna macam engko jugak’.. tanya aku buat apa? Aku merungut walau pun dalam hati aku memang teringin nak tahu jugak.. ye la kan..manalah tau..harga kereta lebih murah..boleh guna kereta berjenama sikit..ceh!! .. ada hati nak pakai kereta berjenama ... apalah salahnya pakai kereta buatan Malaysia.. Proton ka..Perodua ka ..kan??..

Aku terpikir sendiri...orang sibuk pasal nak harga barang keperluan harian turun..ada juga segelintir manusia nie sibuk ..marah..merungut pasal harga kereta yang tidak turun-turun! Pada aku laa...kereta murah ke..kereta mahal ka...sama jer...dua-duanya berfungsi untuk mengangkut manusia ke satu destinasi... contohnya dari Putrajaya ke Bandaraya Kuala Lumpur ataupun dari Kuching ke Serian.. engko pakai Mercedes ka..BMW ka..Proton Saga ka atau Perodua Alza...pastinya sampai ke destinasi yang dituju... memang la kalau pakai Mercedes, BMW, Honda lebih selesa dan nampak lebih bergaya... tapi bak kata pepatah orang dolu-dolu .. ‘ukur la baju dibadan sendiri’ ... jangan amalkan budaya hidup ‘biar papa asal bergaya’ ...nanti hidup merana... kan?? ...

Biar la yang ‘berada’..yang banyak duit..yang duit tak habis guna.. pakai kereta mewah..kereta berjenama.. yang hidup sederhana pakailah kereta yang sederhana... yang kurang tu..apa la salahnya guna Perodua Viva..MyVi...atau yang setaraf dengannya... tak perlu kita nak melalak dan mendesak kerajaan turunkan harga kereta...sebab jangka hayat ‘kehebatan’ dan keunggulan kereta ialah antara lima (5) hingga 10 tahun jer...lepas tu...setiap tahun model baharu keluar...dengan teknologi yang lebih canggih..lebih sofistikated...tak terkejar kita... lagipun kalau harga kereta seperti Mercedes..BMW, Audi, Volkswagen, Honda tu murah..mampu ke golongan-golongan yang berpendapatan antara RM3000.00 – RM6000.00 menanggung kos penggunaan petrol, servis, alat ganti..tayar ...insuran dan cukai jalan? Dengan kata lain..maintenance...kenderaan mewah tu teramatlah tinggi... bukanlah aku nak perlekeh kemampuan orang..sebab bila dah pakai nanti..jangan pula kerajaan yang disalahkan kerana tak turunkan harga petrol..harga alat ganti..cukai jalan dan juga insurans!!.. sendiri mau pakai..sendiri perlu tanggung laa...apa mau salah orang lain kan ?? ...

Kenapa kita tak bangga menggunakan Proton dan Perodua ? Kita tengok orang Jepun dan orang Korea, Jerman dan juga Itali. Mereka cukup bangga dengan kereta keluaran mereka.. ye la..memang kereta keluaran mereka itu berkualiti tinggi...world standard ... tapi mereka dah keluarkan kereta ratusan tahun awal daripada negara kita!!.. Proton dan Perodua baru nak bertapak di peringkat dunia..maka kita patut sokong usaha kerajaan...dengan lebih mengutamakan kereta buatan Malaysia...dengan harapan pengeluar kedua-dua jenama Malaysia ini akan meningkatkan keupayaan teknikal dan teknologi supaya setara dengan kereta-kereta import dari Jepun, Korea, Jerman atau Itali...

Maka..sebagai usaha menyokong industri pembuatan kereta Malaysia kerajaan juga perlu berusaha memastikan harga Proton dan Perodua lebih murah daripada kereta impot..tanpa mengorbankan keselesaan, keunggulan dan kecanggihan teknologi... bak kata orang yang bijak pandai ‘murah tidak semestinya tidak berkualiti, mahal tidak semestinya berkualiti tinggi’. Andainya kereta buatan Malaysia lebih murah...lebih ramai rakyat Malaysia akan menggunakan kereta buatan Malaysia...dan ekonomi domestik negara akan terus berkembang kerana tiada pengaliran keluar duit kita.. Biar la Toyota, Nissan, Honda, Volkswagen, Audi, BMW dan Mercedes kekal dengan harga mereka...dan jika ingin bersaing...mereka kena turunkan harga laa.....itu dari sudut pandangan aku yang bukan pakar ekonomi.. a simple analogi.. the higher volume of our cars sold domestically will spur our domestic economy thus will creates more opportunities for after sales services industries (aku petik dari sebuah buku ekonomi..yang aku lupa nama) ... apa yang aku lihat sekarang ini harga Proton dan Perodua macam nak bersaing dengan Toyota dan Nissan..yang pada pandangan aku yang kurang cerdik ini...tidak akan membantu industri kereta kita...

Nak cerita pasal N.A.P (National Automotive Policy) atau Dasar Automotif Negara nie bukanlah bidang aku..tetapi apa yang aku tahu dasar atau polisi ini boleh di perolehi di laman sesawang Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri atau MITI iaitu www.miti.gov.my . Bagi aku tak perlu kita melalak, menyalak atau berdemonstrasi andai sekalipun penurunan harga kereta 20-30 peratus itu berlaku dalam tahun 2017  kerana seperti kata seorang rakan...beli kereta yang mahal dan cantik mana sekalipun bukan boleh beri kekenyangan atau bukan boleh beri keselesaan untuk tidor...ia hanya satu keperluan untuk bergerak dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain..yang mempunyai banyak alternatif. Buat lah penilaian dan analisa sendiri ..ke atas kemampuan diri kita..samada kita mampu atau tidak menggunakan kereta yang berjenama... dok seronok drive Mercedes, BMW, Audi atau Honda..tapi poket asyik kosong..kosong sahaja..buat apa...

Be smart and think smartly.. in making a right choice in your life....

No comments:

Post a Comment