Wednesday, August 21, 2013

Bulan Kemerdekaan : Pernahkah Malaysia Di Jajah?

Tiba bulan Ogos..setiap tahun pastinya setiap organisasi kerajaan dan swasta sibuk bersiap sedia memasang bendera Jalur Gemilang sebagai tanda sokongan sambutan Hari Kemerdekaan..dan bulan Kemerdekaan. Setiap agensi kerajaan berlumba-lumba menonjolkan aktiviti sambutan..secara kecil dan juga besar-besaran..untuk membuktikan betapa dalamnya pengertian kemerdekaan kepada mereka. Malah individu-individu yang bersemangat patriotik turut mempamerkan sokongan dengan melekatkan bendera di kenderaan masing-masing..malah ada yang sanggup mengecatkan kenderaan mereka dengan warna Jalur Gemilang. Rumah-rumah persendirian dan juga kedai-kedai...masing-masing mengibarkan Jalur Gemilang...sebagi bukti patriotisme..

Aku tidak menghadapi masalah melihat gelagat sebahagian besar rakyat Malaysia yang begitu bersemangat menyambut bulan kemerdekaan negara..malah turut merasa bangga dengan sikap rakyat Malaysia dari berbagai golongan dan kaum yang bersemangat tinggi penuh patriotik..menghayati kemerdekaan.. Aku cuma tertanya-tanya..betulkah apa yang kita lakukan sepanjang 56 tahun ini? Aku tidak ingin mempertikaikan sejarah..cuma ingin kita sama-sama berfikir secara rasional...PERNAHKAH PERSEKUTUAN MALAYSIA yang kita cintai ini DIJAJAH?

Apa yang aku pelajari dan diberi tunjuk ajar oleh guru-guru serta tenaga pengajar yang berilmu tnggi dari zaman sekolah rendah hinggalah ke peringkat IPTA..ialah..Sarawak dan Sabah dijajah oleh British..negeri-negeri Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dijajah oleh British, Siam, Belanda dan juga Portugis....dan tak ada satupun dalam buku sejarah tanah air menyebut Persekutuan Malaysia..atau Negara Malaysia dijajah oleh mana-mana kuasa asing! Satu lagi aku agak terkedu ialah..pernyataan '50 Tahun Sarawak Merdeka Dalam Malaysia'...yang sebenarnya..Saawak sudahpun Merdeka dari kolonialisme British...pada 22 Julai 1963...iaitu beberapa bulan sebelum wujudnya negara Malaysia pada 16 September 1963 hasil gabungan Sabah, Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu yang sebelum ini telah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Maka..persoalannya..wajarkah kita menyambut Hari Kemerdekaan sedangkan negara kita tidak pernah dijajah..namun adalah wajar untuk kita menyambut Hari Malaysia setiap tahun pada 16 September ..kerana itulah tarikh keramat kewujudan negara Malaysia yang berdaulat ini. Wajar kita menyambut Bulan Kemerdekaan sebagai tanda sokongan di atas penubuhan Malaysia...wajar kita membuktikan semangat patriotik terhadap negara Malaysia.....

Apa yang aku tulis ini adalah untuk kita kongsikan dan fikirkan...


No comments:

Post a Comment