Tuesday, January 8, 2013

Tahun Baru..Apa Azam ?

Setiap kali masuk tahun baru..ucapan SELAMAT TAHUN BARU..pasti diberikan kepada keluarga..teman serta rakan .. selain berbagai persiapan di atur oleh setiap orang untuk menyambut tahun yang baru..termasuk menyediakan azam yang baru. Malah semasa sambutan Tahun Baru setiap pelosok bandar di seluruh dunia di terangi cahaya..disambut meriah dengan dentuman mercun... yang berwarna warni.. meriah betul betul meriah..

Pelik bagi aku..ialah setiap kali ditanyakan..'apa azam u tahun nie?' bila menjelang tahun yang baru. Kadang-kadang aku terpikir...apa azam aku tahun ini sedangkan untuk tahun-tahun sebelumnya..adakah azam-azam yang lalu dicapai? Aku juga terpikir..berapa banyak manusia di planet bumi ini yang tercapai azam mereka..setiap kali tahun baru bermula? Aku juga memikirkan..kalaulah azam-azam yang terdahulu nya belum lagi dicapai...apa ertinya menanam azam yang baru? Untuk suka-suka atau hanya sekadar ungkapan di bibir bagi menyenangkan hati orang yang bertanya?

Kalau nak ikutkan wishlist aku..banyak..terlalu banyak..dan aku rasa aku pun tak akan tercapai. Begitu juga dengan wishlist seluruh manusia di planet bumi ini...kalau boleh dikumpulkan seperti daun-daun yang gugur..tak cukup karung guni untuk menyimpanya. Aku pernah terdengar penjawat awam menanam azam untuk bekerja lebih rajin..setiap kali tahun baru tiba..tetapi azam tinggal azam..kerana tabiat malas dan tabiat ponteng kerja sudah sebati dalam kehidupan dirinya..sehinggalah beliau di buang kerja. ..itu sebahagian daripada azam-azam yang dilafazkan oleh penjawat awam.Antara yang popular ialah :-
1) azam untuk bekerja lebih rajin
2) azam untuk meningkatkan kualiti kerja
3) azam untuk tidak ponteng kerja
4) azam untuk akur arahan ketua ..dan banyak lagi...

Bagaimana pulak dengan azam peribadi? Azam peribadi ni berbagai-bagai..yang belum kahwin berazam nak dapatkan pasangan..yang dah berkahwin pulak..ada yang berazam nak tambah cawangan he he he...tapi takut cawangan pertama tahu....yang ada kekasih nak cari kekasih..dah dah berkasih nak jadi suami isteri..macam-macam la dikatakan..tapi ada tak sesiapa yang berazam untuk memperbaiki sikap buruk, sikap ego, sikap angkuh dan sombong mereka? Pernah tak sesiapa dengar seseorang individu berazam sedemikian rupa? Anyone?

Kalau ada pun mungkin satu dalam sejuta.Kenapa aku kata demikian? Sebabnya orang ego, sombong, angkuh, bongkak dan berperangai buruk nie sememangnya tak sedar yang mereka mempunyai sikap sedemikian. Kumpulan manusia jenis ini nampak diri mereka begitu perfect..begitu sempurna hingga tiada cacat celanya perangai mereka..sebab itulah tiada azam dalam diri mereka untuk mengubah sikap tersebut. Kalau mereka sedar pun..sekejap jer kesedaran mereka..selepas itu..mereka kembali kepada sifat asal mereka. 

Maka setiap kali tahun baru..aku rasa nak tergelak bila dengar kumpulan manusia yang ego, sombong, bongkak, angkuh ini menanam azam..tetapi tidak pernah pun menyebut nak ubah perangai buruk. Oleh sebab itu juga aku tak berani nak menjawab..apa azam aku untuk tahun 2013 ini..sekiranya ditanya kerana aku sendiri pun belum pasti..apakah azam sebelum ini sudah tercapai atau tidak. Yang aku pasti ialah..aku inginkan kehidupan yang bahagia..kehidupan yang aman sejahtera..di bumi bertuah Malaysia..boleh mencari rezeki dimana sahaja..tanpa takut ditembak atau dibom..bebas dan tidak dikongkong oleh bangsa lain.

SELAMAT TAHUN BARU 2013..semoga Malaysia tetap aman sejahtera..merdeka selamanya.

1 comment:

  1. azam tahun baru saya ialah nak jayakan azam tahun lepas. hehehe.

    ReplyDelete