Wednesday, January 30, 2013

Kredibiliti PAS dalam pakatan tergugat

Ustaz Nasharuddin  dipecat PAS kerana dilihat terlalu rapat dengan kerajaan BN dan boleh menjejaskan kredibiliti PAS sebagai rakan kongsi pakatan pembangkang. Itu saja alasannya. Walau apa pun yang diperkatakan oleh Nik Aziz..itulah alasan utama kenapa Ustaz Nasharuddin dipecat. 

Aku rasa pelik bila Nik Aziz asyik putar belit fakta..kaitkan pemecatan Ustaz Nasha dengan orang kawin la..pemain bolasepak la..tak boleh bercakap terus terang ka? Tak payah la nak putar belit sana sini (orang putih kata beating around the bush). Tapi sejak dua menjak tengok pemimpin PAS menangani isu-isu memang kebanyakkan mereka suka benar nak memutar belit..dan tidak ada pendirian tetap..

Contoh terbaik..ialah apabila PAS menarik balik larangan golongan wanita menggunting rambut lelaki di Kelantan.Begitu mudah kerajaan PAS tarik balik arahan ..apabila disergah oleh Karpal Singh..yang berkerusi roda...bayangkan ketakutan PAS kalau Lim Guan Eng yang sergah..mungkin Nik Aziz atau Haji Hadi masuk hospital..sakit jantung..he he he..Camana nak laksanakan hukum hudud kalau larangan yang semudah itu pun kerajaan PAS Kelantan takut nak laksanakan?..contoh kedua ialah PAS berdolak dalih tentang isu kalimah Allah...sekejap Hadi kata boleh..Nik Aziz kata boleh...laa nie..bila Majlis Syura kata tak boleh...Hadi dan Nik Aziz kata tak boleh pulak..walaupun si Mat Sabu tetap dengan pendirian nya..

Apa kedudukan PAS dalam pakatan pembangkang sekarang? Pastinya Hadi dan Nik Aziz sedang tertunggu-tunggu apa akan terjadi dengan perkongsian mereka setelah DAP dan PKR tetap menyokong saranan Lim Guan Eng membenarkan orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah dalam Bible versi Bahasa Melayu. Apa motif si Guan Eng ..pastinya semua orang tahu..iaitu untuk memporak perandakan perpaduan serta persefahaman dikalangan berbilang kaum. Andainya tercetus rusuhan kaum seperti yang berlaku pada tahun 1969..maka itulah alasan pakatan pembangkang untuk memberitahu dunia luar betapa Malaysia tidak lagi selamat untuk kaum bukan Islam dan perlu ada campurtangan pihak luar..dan dengan ini akan membolehkan mereka memegang kuasa melalui tindakan coup de tat sepertimana yang dilakukan di Mesir, Irag serta Tunisia. Strategi mereka mudah..iaitu huru harakan negara..dan akhirnya mereka akan dilihat sebagai hero kerana mampu mengawal serta mententeramkan kekalutan negara..

Peranan PAS? Hanya sebagai boneka untuk menunjukkan pakatan masih lagi menegakan syariat Islam..dengan menonjolkan ulama seperti Nik Aziz dan Hadi..yang boleh Anuwar dan Guan Eng manipulasikan sebab kedua-duanya juga tamakan kuasa. Seandainya orang seperti Ustaz Nasharudin dan Hasan Ali masih berada dalam PAS..pasti kedudukan PAS dalam pakatan pembangkan akan tergugat. 

Kehilangan Nasharudin mungkin secara zahirnya tidak mengugat kedudukan PAS tetapi bolehkan PAS menawan Bachok sekiranya Ustaz Nasharuddin masih ingin bertanding dan menggunakan tiket JATI,UMNO atau BEBAS menentang calon PAS? Ataupun beranikah Nik Aziz, Mahfuz Omar, Husam Musa atau Mat Sabu..bertanding di Bachok menentang Ustaz Nasharuddin nanti?

No comments:

Post a Comment