Tuesday, January 29, 2013

Perihal Korban..

 ...terkorban mempertahankan negara daripada pencerobohan penjajah merupakan satu pengorbanan yang suci..seperti yang berlaku ke atas pejuang-pejuang tanahair ...antaranya Tok Janggut, Dato' Bahaman dan ramai lagi. Mereka-mereka ini sanggup mengadaikan nyawa demi maruah bangsa, agama dan negara...

...ramai askar dan perajurit negara terkorban mempertahankan negara daripada ancaman komunis dan ramai orang awam terkorban gara-gara kekejaman komunis...manakala pejuang-pejuang seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj sanggup berkorban harta benda dan pangkat demi memperjuangkan kemerdekaan negara tanpa menitiskan darah rakyat. begitulah perihal pengorbanan yang dilakukan oleh sebahagian manusia demi memastikan manusia lain dapat hidup dengan aman tenteram dan sejahtera..

Bercerita perihal korban dikalangan masyarakat hari ini..banyak yang boleh kita ceritakan. Ada gadis sanggup mengorbankan  mahkota nya semata-mata kerana ingin membuktikan betapa cintanya dirinya terhadap sang kekasih..dan akhirnya 'terkorban'  menanggung malu kerana mengandung hasil cinta hati yang sudah melarikan diri dari bertanggungjawab. Ada ramai wanita yang kesunyian 'terkorban' harta benda dan wang ringgit gara-gara ayat-ayat cinta power dari lelaki yang hanya dikenali seminggu dua di alam maya...malah ada yang terkorban itu bukan calang-calang pendidikan nya...demi sebuah cinta..dan kebahgiaan..

Demi sebuah cinta ..ramai juga lelaki yang gatal dan miang terkorban harta benda serta wang ringgit...yang mencari pasal itu bukan terkorban tetapi sengaja ingin menjadi korban wanita-wanita yang sengaja mencari lelaki yang mudah diperdayakan..ada jenis lelaki yang sanggup mengorbankan anak dan isteri...untuk melangsaikan hutang judi..ada bapa yang sanggup mengorbankan anak sendiri demi nafsu serakah...ada ibu sanggup korbankan anak demi kekasih..

Dahsyat..sememangnya semakin dahsyat pelakuan manusia di zaman yang dikatakan zaman canggih..era digital..era komunikasi pantas..namun yang lebih dahsyat ialah bagaimana pemimpin politik sanggup mengorbankan agama dan bangsa sendiri untuk mencapai kuasa...ada pemimpin sangup jualkan agama...demi kelangsungan politik...sanggup gadaikan maruah bangsa..semata-mata demi nafsu untuk berkuasa...malah sanggp burukkan negara sendiri di mata dunia...sanggup bawa orang luar untuk campur tangan urusan negara... ada pemimpin politik sangup korbankan kepentingan rakyat ..semata-mata kerana kuasa politik..

Dalam pertembungan politik...rakyatlah yang terkorban..maka fikir-fikirkanlah..siapa pemimpin kamu yang sanggup mengorbankan kepentingan rakyat demi perjuangan politik mereka...


No comments:

Post a Comment