Hari
ini aku ingin berkongsi serba sedikit pandangan seorang sahabat berketurunan
Cina yang melihat kenapa negeri Sarawak sangat jauh berbeza dari Semenanjung
dari sudut perpaduan, toleransi dan penghayatan 1Malaysia. Menurutnya negeri Sarawak merupakan negeri yang amat sesuai untuk
dijadikan tempat tinggal walaupun kebelakangan ini ibu negerinya semakin sesak
sejajar dengan pembangunan yang semakin mantap. Sesungguhnya negeri Sarawak
adalah sebuah negeri yang sangat harmoni dan aman. Kepelbagian budaya
masyarakat yang berbilang kaum dan pegangan agama yang berbeza tidak mencatat
atau menjejaskan pergaulan masyarakat yang sentiasa menghormati adab, adat
resam serta kepercayaan masing-masing sejak zaman berzaman. Katanya ‘cuba kita
ambil contoh apa yang berlaku di Miri misalnya dimana sebuah Gereja dan Masjid
dibina sebelah menyebelah tanpa menimbulkan sebarang konflik dan isu kepada
kedua-dua penganut kepercayaan terbesar di negari itu’. Menurutnya, di hari
Jumaat, pihak Gereja membenarkan kawasan nya untuk digunakan sebagai tempat
letak kereta orang-orang Islam yang bersembahyang Jumaat bagi mengurangkan
kesesakan sementara pihak Masjid akan membenarkan kawasan nya digunakan oleh
penganut agama Kristian pada hari Ahad semasa mereka melakukan upacara Sunday
Mass mereka. Inilah contoh tolerans dan tolak ansur yang tiada bandingnya dan
tidak terdapat di Semenanjung., katanya lagi.
Beliau
juga berpendapat ‘sehingga tahun 2010
majoriti rakyat Sarawak tidak pernah pun terfikir atau memikirkan untuk keluar
dari gabungan Persekutuan Malaysia, sehinggalah timbulnya satu wawancara dengan
Presiden PERKASA – Dato Ibrahim Ali. Saya berpendapat Ibrahim Ali lah yang
menjadi punca dan pencetus kepada pandangan ekstrim terhadap agama dan juga
bangsa yang kemudianya seolah-olah menjadi satu gelombang atau gempa bumi yang
mengegar dan mengugatkan kestabilan, keamanan serta keharmonian yang telah
diasas, dipupuk dan dibina dengan penuh kepayahan oleh kerajaan selama ini.
Sejak itu bermula episode tuduh menuduh oleh pelbagai pihak dan saling ingin
menunjukkan kejagoan masing-masing sebagai pelindung agama dan bangsa oleh NGO
dan juga orang-orang politik. Ugutan Ibrahim Ali untuk membakar Al-Kitab orang
Kristian menjadi perbalahan dikalangan masyarakat, malah mencetuskan satu
perang mulut antara YB Khairy dengan Pemuda PERKASA Irwan Fahmi Ideris
(themalayonline.com, 2014). Perpatah ‘kerana nila setitik rosak susu sebelanga’
menjadi kenyataan sehinggakan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri pun terkena ‘tempias’
dari isu berkenaan.
Sentimen-sentiman keagamaan dan
perkauman inilah, menurut
pandangan nya mencetuskan kebimbangan dan
ketakutan kepada masyarakat Sarawak sehingga memaksa mereka untuk berfikir
adalah lebih baik keluar dari Persekutuan Malaysia. Mereka bimbang dan takut
propaganda membenci agama dan ekstrimis perkauman akan merebak ke negeri
Sarawak lantas menggangu gugat keamanan dan keharmonian yang sudah berkurun
lama terjalin. Kepercayaan dan penghormatan terhadap satu sama lain yang
diamalkan selama ini pasti akan musnah dalam sekelip mata jika tiada usaha
dilakukan oleh pihak berwajib, lantas tindakan yang terbaik difikirkan ialah
untuk MENGHARAMKAN golongan ektrimis agama dan perkauman dari menjejak kaki ke
bumi Kenyalang. Hanya dengan cara inilah sahaja mampu dilakukan agar golongan
ini tidak terus menyebarkan pemikiran ektrimis perkauman dan agama di negeri
Sarawak yang dihuni oleh lebih 40 etnik dengan pelbagai kepercayaan agama.
Menurutnya lagi, walaupun kes Ibrahim Ali bukan satu-satu isu yang menyebabkan
kemarahan masyarakat Sarawak kerana terdapat banyak penghinaan dan tohmahan ke
atas negeri dan orang Sarawak dalam media sosial (yang langsung tidak di ambil
tindakan oleh pihak berwajib) hingga tercetusnya NGOs seperti SSKM (Sabah
Sarawak Keluar Malaysia), S4S (Sarawak For Sarawakians) atau SAPA (Sarawak
Association Peoples Aspiration). NGOs ini termasuk Jeffery Kitingan yang
dilihat berjuang untuk ‘kebebasan’ masyarakat Sarawak dan Sabah pastinya tidak
akan ‘bangkit’ seandainya sentiment perkauman, sentiman keagamaan tidak menjadi
bahan perjuangan oleh NGO dan ahli politik di Semenanjung.
Kebangkitan isu royalti minyak
menjadi duri yang sukar untuk win-win situation dalam hubungan kerajaan pusat
dengan kedua-dua buah negeri. Sehingga selesainya isu ini, isu-isu seperti
autonomi dalam pendidikan akan juga menjadi fokus sepertimana yang terkandung
dalam Perjanjian Malaysia 1963. Isu-isu ini mula menjadi prominent dan
keutamaan apabila rakyat mula disedarkan melalui pendedahan demi pendedahan
oleh NGOs yang merasakan sudah tibanya masanya untuk bersuara sepertimana yang
berlaku antara Scotland dan Great Britain. Autonomi yang diberikan oleh Great
Britain kepada negara-negara dalam persekutuanya menentukan hala tuju
masing-masing dalam pelbagai aspek. Banyak perkara yang berat sebelah dan
mencetuskan ketidak puashan hati masyarakat Sarawak dan Sabah lantas adalah
dicadangkan agar kerajaan persekutuan memberi perhatian yang serius kerana
suara majoriti kedua-dua wilayah adalah juga amat penting kepada survival
kerajaan yang sedia ada.
Saya percaya secara keseluruhan
orang-orang Sarawak dan Sabah akan terus berpegang kepada prinsip serta
kepercayaan bahawa hanya sikap toleransi, hormat menghormati adat resam budaya
dan agama serta menerima kepelbagaian dan keunikan masing-masing sahaja mampu
menjadi tunjang dan teras kepada perpaduan dan keharmonian negeri mereka. Ia
juga akan terus menstabilkan politik dalam kedua negeri tersebut. Justeru
segala langkah dan tindakan oleh pihak luar untuk mengadakan sebarang aktiviti
harus melihat kepada sensitiviti dan menghormati budaya dan kepercayaan
masyarakat tempatan.
Pandangan
aku : apa yang diperkatakan oleh sahabat ku ini ada kebenaranya dari sudut
ektrimism agama dan perkauman. Harus diingat bahawa kestabilan negeri Sarawak
pasti menjamin survival politik kerajaan semasa maka adalah perlu kerajaan
pusat bertindak ke atas mana-mana NGOs atau individu yang mewar-war semangat
perkauman dan ekstrimis agama dari terus mencetuskan kebimbangan dan ketakutan
dalam masyarakat. Harus diingat Melayu di Sarawak hanya 24.13 peratus sahaja dan
peratusan yang beragama Islam termasuk Iban, Cina dan Melanau hanya merangkumi
dalam jangkaan 26.7 peratus. Maka perasaan bimbang dan takut itu ada
rasionalnya. Justeru sikap tolerans
serta menghormati kebudayaan dan kepercayaan orang lain sudah lama disemaikan
agar masyarakat negeri Sarawak terus hidup harmoni dan sejahtera dan terus
melangkah kedepan untuk pembangunan dan kemakmuran negeri. Dengan adanya
perkahwinan campur yang sudah diamalkan dari dahulu lagi ..maka ada keluarga
yang mempunyai saudara mara yang berbeza budaya, berbeza kehidupan dan berbeza
kepercayaan. Maka sukar bagi kami anak-anak Sarawak untuk memperkatakan
keturunan dan agama aku lebih baik .. kerana ianya pasti melukai hati dan
perasaan saudara kami yang berlainan keturunan dan agama. Sejujurnya aku masih
lagi mempunyai sepupu yang berketurunan Cina, beragama Kristian, saudara yang
berketurunan separuh Iban suku sakat lain yang berketurunan Bidayuh. Maka
berbaloikah kami hancurkan keharmonian keluarga hanya kerana pandangan ekstrim
dan pelampau agama dan keturunan?
Fikir
dan renung-renungkan…
No comments:
Post a Comment