Friday, November 14, 2014

SO … APA ADA PADA NAMA ???

Aku pernah terdengar orang berkata .. atau bejako (bahasa Iban Sarawak) .. ‘apa ada pada nama’ … dan aku pun tertanya-tanya ..apa maksud atau apa pengertian kata-kata itu. Pada pandangan aku nama seseorang itu penting … sebab itulah setiap manusia di beri nama ..samada nama yang panjang atau nama yang pendek . ..dan tak pernah lagi aku jumpa orang di beri nama ‘oii’ .. tapi nama keluarga OOI ada .. tapi bukan ‘oii’ seperti panggilan Aziz Satar kepada Singh yang jadi Pak Guard dalam filem ‘Seniman Bujang Lapok’ . Singh tu langsung tak menjawab ..sebab nama dia bukan ‘oii’.. begitulah penting nya nama pada seseorang sehinggakan tersalah eja nama pun boleh mengubah segalanya.. kalau macam nama aku pendek saja..senang orang nak ingat kan …  tapi bila tengok nama generai Y sekarang ..mak aiii!! ..panjangnya.. ada yang berjela-jela nama..sampai susah nak sebut … camana la guru-guru dia nanti nak panggil kan … berbelit belit la lidah orang nak sebut..

Pada aku nama seseorang itu penting .. tersangat la penting ..malah bila kita ada binatang peliharaan pun kita beri bermacam-macam nama .. itu yang aku heran bila orang sebut ‘APA ADA PADA NAMA’ … sebab nama itu boleh menjadi pujaan atau boleh menjadi tohmahan orang ramai. ..maka sebab itulah orang selalu diingatkan agar memberi nama anak dengan nama yang baik-baik … tak tau la..ikut persepsi mana yang baik berdasarkan etnik masing-masing … sebab bermacam nama pelik dalam beberapa etnik yang pada kita menjadi gurauan ..tetapi dalam etnik dia mungkin satu nama yang unik dan memberi makna yang baik … justeru jangan la buat main nama-nama kawan yang berasal dari etnik lain … seperti kawan saya yang ada surname OOI ..tak kan nak panggil ‘ooi’ saja kan? He he he… ada orang boleh terima gurauan ..ada orang tidak … seperti orang yang ada nama GUNTUR … kalau dalam bahasa Sarawak GUNTUR tu guruh … he he he… kesian kawan selalu menjadi bahan gurauan bila cuaca tak baik ..kan …

Jadi ..apa ada pada nama ? Orang yang berjasa ..ternama..  nama nya akan dipuji dan dipuja.. macam Tun Mahathir ..sebut jer nama dia..semua orang kenal..satu dunia kenal siapa Tun Mahathir … dan sinonim dengan apa … kalau aku..aku kaitkan Tun Mahathir dengan Putrajaya ..dan kejayaan nya membawa Malaysia di pandang oleh dunia .. kalau artis .. nama-nama glamer seperti Awie ..Erra..Siti Nurhaliza dan sebagainya menjadi idola dan pujaan.. semata-mata kerana nama mereka … kalau pemain bolasepak ..satu dunia tahu siapa Lionel Messi..Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney … dan Pele ..walaupun ada yang tak pernah tengok bagaimana Pele main bolasepak. Dalam dunia badminton..sapa tak kenal Lee Chong Wei .. Lin Dan atau Morten Frost Hansen ? ..banyak lagi ahli sukan yang mempunyai nama besar.. Novak Djokovic, Nicol Ann David dan sebagainya … dan nama-nama besar dalam sukan ini merupakan jutawan… hasil dari usaha gigih…usaha keras mereka mencapai kejayaan … dengan nama sahaja mereka memperolehi pendapatan seperti David Beckham …dan Maria Sharapova … yang meraih jutaan ringgit melalui iklan-iklan produk yang menggunakan nama mereka sebagai model .. itulah pentingnya nama …

Pembunuh, perogol, perompak, penyamun pun ada nama ..tetapi siapa nak kenal dengan mereka?? Nama-nama pembunuh terkenal seperti Dr.Hannibal .. Jack The Ripper mungkin benar dan telah dijadikan cerita zaman berzaman .. mengingatkan masyarakat betapa manusia sekejam itu pernah hidup menghantui masyarakatnya … ingatlah pepatah melayu lama ‘Manusia mati meninggalkan nama, harimau mati meninggalkan belang’ … yang menjelaskan bahawa nama seseorang itu akan dikenang ..diingat dan disebut-sebut oleh masyarakatnya samada dia orang yang berjasa kepada masyarakat ..atau orang yang telah membuat onar dalam masyarakat …yang dijadikan contoh-contoh..kepada generasi seterusnya .. contoh baik dan contoh tidak baik … maka nama itu penting untuk dijaga dan di pertahankan melalui kelakuan, tuturkata dan juga cara pergaulan dalam masyarakat.

Pun begitu ..pada aku meskipun nama itu penting … aku tidak akan melenting jika orang panggil aku dengan nama ayah aku … atau orang tersalah sebut … ada orang akan marah-marah atau melenting bila orang tersalah sebut namanya … itu terlalu sensitif … kita haruslah bertolak ansur kerana sebagai manusia kita tidak mampu mengelak dari membuat kesilapan … ada orang melenting bila tersalah sebut jawatan atau pangkat mereka dalam masyarakat … dan yang ini aku persoalkan… ‘ada apa dengan gelaran atau pangkat?’ .. ha ha ha .. ada orang maki aku dulu ..sebab aku tak sebut Dato .. aku juga pernah kena sindir sebab tersalah sebut jawatan seseorang … he he he… begitulah pentingnya gelaran dan pangkat pada mereka hingga sanggup memaki orang depan orang ramai … bila aku ingat balik … hemmm … tak kemana la juga gelaran dan pangkat tu ..bila mati nanti …kan?? Masa mati malaikat tanya tak pasal gelaran dan pangkat????? …. Gelaran dan pangkat tak di bawa mati … hanya tercatit di batu nesan jer … da nada juga sepsis manusia yang tak nak bergaul dengan orang yang tak sama pangkat dengan nya atau berpangkat lebih rendah darinya… ha ha ha … malah tak nak tegur pun ada … ha ha ha ..itulah karenah manusia yang melihat pada gelaran dan pangkat …semata-mata …


Pentingnya menjaga nama sehingga orang tua kita sering menasihat .. jaga lah nama baik dan maruah keluarga .. kepada anak-anak mereka ..apabila anak sudah dewasa dan merantau di tempat orang lain… maka frasa ‘Apa Ada pada Nama’ … perlu dilihat dari pelbagai aspek … justeru jagalah nama kita sebaik mungkin melalui tuturkata, perlakuan, tingkahlaku dalam pergaulan … walaupun nama diberi nama yang cukup pendek … aku bangga sebab nama aku ada dalam setiap buku dai tadika sehingga ke peringkat IPTA … ha ha ha … 

No comments:

Post a Comment