Monday, November 24, 2014

KARNIVAL OH KARNIVAL LAGIII!!

Oh rasa nak marah pun ada … walaupun hakikatnya memang la event-event di Putrajaya banyak memberi manafaat kepada businessmen .. terutama golongan usahawan kecil-kecilan yang mengusahakan makanan dan minuman .. laku giler beb!!! … sejak aku duduk di Putrajaya pada Novermber 2011 … boleh dikatakan setiap minggu ada event di Putrajaya. Dari sekecil-kecil event seperti larian untuk kesihatan sehingga sebesar-besar event seperti sambutan Hari Belia dan Formula E … sesungguhya Putrajaya menjadi pusat untuk event-event diperingkat antarabangsa jua … bila event-event sebesar Formula E dan Karnival Upin Ipin diadakan serentak … memang la ada keseoronokan tapi … alahaaiii … boleh sebabkan jem untuk penghuni di Putrajaya … contohnya pada Sabtu hingga Ahad lepas iaitu 22 dan 23 November 2014 … nasib baik la aku nie tau jalan alternatif untuk balik ke rumah … kalau tidak mau rasanya menunggu tiga jam untuk melepas jem yang bermula dari Jambatan Gemilang (hadapan KPWKM) … sebab semua nak bersesak ke PICC untuk ke Karnival Upin Ipin … kalau Puan Salwa Saleh komen tentang pengurusan Karnival Upin Ipin..aku nak komen pulak tentang pengurusan event-event yang begitu kerap di Putrajaya yang kadangkala menganggu juga laluan pergi balik penghuni-penghuni Putrajaya. Moga-moga pengurus-pengurus event perlu juga perihatin kepada masalah kami yang menjadi penghuni Putrajaya ..

Sejujurnya aku suka event-event diadakan di Putrajaya .. sunggu aku suka sebab di setiap hujung minggu aku boleh bersama-sama enjoy di majlis-majlis ini bersama keluarga aku. Festival Belia 2012 merupakan event yang terbesar dan terbaik pengurusan nya yang pernah aku hadir .. tiada jem .. tiada laluan ditutup … dan pengunjung boleh ke sana kemari dengan mudah kerana ada tempat-tempat tertentu yang dibenarkan masuk dengan panduan oleh pihak keselamatan yang bertugas dengan cemerlang … walaupun pengunjung menghampiri sejuta orang … disebabkan pengurusan yang cekap maka festival itu cukup berjaya berbanding dua tahun selepas itu, iaitu pada 2013 dan juga 2014 .. Festival Belia 2014 la yang paling teruk kerana terlalu banyak jalan ditutup (satu tindakan yang TIDAK BIJAK oleh penganjur) hingga menyebabkan kesesakan yang keterlaluan. Festival Bunga atau Flora merupakan antara majlis atau event yang diurus dengan cekap dan baik juga kerana pengunjung-pengunjung bebas dan mudah untuk sampai ke destinasi … tiada kesesakan yang teruk .. kerana penganjur tidak menutup laluan sesuka hati … mereka hinggakan penghuni-penghuni di Putrajaya mudah keluar masuk ke kawasan kediaman masing-masing. Terus terang aku cukup enjoy dengan suasana Festival Belia 2012 dan juga Pesta Flora Putrajaya ..

Pun begitu banyak event yang memang amat menyakitkan hati dimana penganjur menutup laluan keluar masuk tanpa mengambilkira penghuni-penghuni di Putrajaya. Contoh terburuk ialah sebuah event larian yang dianjur oleh sebuah institusi perbankan yang menutup hampir 70 peratus laluan jalan raya sehingga menyebabkan 80 peratus penghuni putrajaya perlu menggunaka laluan jauh berpusing-pusing untuk keluar masuk ke kawasan kediaman…hingga aku satu ketika mengeluarkan kata-kata tidak senonoh kepada salah seorang penjaga laluan ..kerana terlalu geram dengan tindakan mereka walau pun aku tahu semuanya atas kebenaran ‘tuan punya kawasan’ … satu lagi event yang menyusahkan kami penghuni di Presint 5 dulu ialah Pertandingan Bunga Api Antarabangsa … event memang la seronok tapi .. pengurusan jalan nya begitu teruk hingga laluan menjadi jem .. nak pulang ke rumah pun mengambil masa dalam tiga hingga empat jam … memang la marah giler .. acara-acara pertandingan larian di Putrajaya setiap minggu ada .. mohon la pihak berkuasa memantau juga selain menasihat pengurusan acara-acara tersebut untuk tidak sesuak menutup jalan kerana penghuni di Putrajaya juga perlu keluar masuk . Sebagai penghuni aku paham mereka ingin mengadakan di Putrajaya kerana keadaan nya yang lebih selamat berbanding tempat lain..namun put into consideration juga la pandangan penghuni-penghuni Putrajaya..kerana setahu aku Putrajaya sudah direkabentuk sebegitu rupa sehingga ada laluan untuk pelari-pelari atau pejalan kaki disediakan .. maka gunalah laluan itu supaya tidak menganggu lalulintas. Aku rasa penghuni-penghuni tidak membantah dengan acara-acara itu diadakan malah mereka juga seronok … kerana kami juga ingin turut serta …


Aku juga nak komen tentang signage yang ada di Putrajaya … sepanjang aku tinggal di Putrajaya … banyak kali juga aku ditanya oleh pengunjung dari luar .. ‘Mana jalan nak keluar ?’ .. soalan-solan ini menunjukkan bahawa Putrajaya mempunyai jalan masuk yang banyak tetapi bila nak keluar … mereka dah keliru sebab signage atau tanda arah hanya menyatakan ke Kuala Lumpur , Puchong, Shah Alam, Kajang, Dengkil atau Bangi. Ada yang berpusing tiga kali nak keluar … kesian … cadangan saya ialah semoga Perbadanan Putrajaya boleh menambah signage ‘KELUAR KE’ atau ‘EXIT TO’ di beberapa papan tanda berdekatan dengan nama-nama Kuala Lumpur, Shah Alam, Kajang, Puchong dan sebagainya bagi memudahkan pengunjung yang datang dari seluruh pelusok semenanjung … yang datang sekali sekala melawat Putrajaya.

Last aku nak komen di sini ialah aku tak tahu berapa untung rugi nya penganjuran Formula E .. walaupun banyak yang positif diperkatakan oleh pihak-pihak yang berkepentingan .. namun pada pandangan aku .. sejujurnya segala pembinaan yang dilakukan untuk penganjuran Formula E telah mencacat dan merosakkan pemandangan Putrajaya … terutamanya di hadapan bangunan Kementerian Kewangan. Aku sememangnya teruja setiap kali melihat bangunan MOF yang tersergam indah dengan architecture yang unik …. dan di seberangnya ada kawasan tempat untuk bersantai … sayang seribu kali sayang semuanya kini … ditutupi oleh pagar besai dan tembok batu serta bangunan yang hanya digunakan setahun sekali … itulah harga yang dibayar oleh Putrajaya semata-mata nak membuktikan Malaysia menyokong usaha ke arah Green Technology … sejauh mana kita mampu untuk mengubah persepsi penggunaan enjin elektrik jika keupayaan dan kepakaran kita untuk menyediakan kemudahan itu terhad dan harga amat membebankan pengguna … hanya masa yang akan menentukan.


Bak kata bijak pandai we tend to be over zealous in doing things .. to prove our support although we may just get a minimum impact and benefit from it all atau frasa yang paling popular di zaman dahulu kala … ‘menang sorak kampong tergadai’ kerana hasilnya dalam lima tahun belum pasti ada pelanginya di hujung kampong..

P.S  Kalau boleh jangan la adakan sampai tiga hingga empat acara serentak di PICC (sudah nak dapat parking) dan juga Putrajaya ... spread it out la... 

No comments:

Post a Comment