Thursday, August 28, 2014

SPESIS ORANG YANG SANGAT DIBENCI …

..ya aku memang BENCI pada keganasan … benci melihat ada manusia lain yang sanggup membunuh manusia lain dengan meperalatkan agama …. benar ..aku membenci keganasan manusia yang sanggup mendera kanak-kanak .. samada secara fizikal ..atau mental .. dan manusia paling aku benci dalam dunia ini .. ialah manusia HIPOKRIT … manusia yang memang pandai berpura-pura … bermulut manis ..senyum dan mesra dihadapan kita ..tetapi mengutuk dan menghina kita ..di belakang kita .. malah sanggup menabur fitnah … kebanyakkan kita memang akan membenci orang yang bersikap hipokrit … suka tikam kawan dari belakang … satu lagi jenis manusia yang ramai dikalangan kita benci ialah manusia PENIPU …. yang semakin galak sekarang ini … ialah penipu-penipu yang menggunakan pelbagai kaedah moden untuk mendapatkan wang orang lain … ada yang menggunakan emel .. ada yang menggunakan ‘kepakaran teknologi’ .. ada yang menggunakan ‘ayat-ayat power’ untuk menipu orang ramai …  ramai juga orang Malaysia termasuk dalam perangkap PENIPU professional dan melibatkan kehilangan jutaan ringgit ….. juga melibatkan kes seperti mengambil wang orang ramai melalui skim-skim cepat kaya .. skim-skim pelaburan .. hingga ada yang menyebabkan orang kehilangan rumah dan juga keluarga …. 

Ada lagi spesis manusia yang aku BENCI sangat-sangat ialah jenis yang suka menghina dan mencerca negeri orang lain … tanpa melihat atau mengalami sendiri .. ini la spesis manusia yang paling JAHAT..JAHIL dan KOLOT … sebab hanya tahu kehidupan dan dunia dia sahaja … dan memikirkan itulah kehidupan dan persekitaran yang terbaik .. dan menganggap yang diluar lingkungan itu semuanya tidak maju…tidak membangun … dan tidak ada kebudayaan!! .. spesis ini hanya melihat apa yang ada di BAWAH TEMPURUNG nya sahaja … dan itulah ukuran kemodenan, kemajuan dan kejayaan bagi dirinya tanpa mengetahui bahawa di luar lingkungan tempurung itu..ada kehidupan yang lebih baik..lebih berTAMADDUN dari dunianya!! … satu lagi spesis manusia yang aku BENCI ialah spesis yang suka menghina kepercayaan dan agama orang lain … yang suka menghina bangsa dan etnik orang lain … dan menganggap diri mereka lah yang paling baik di muka dunia ini ..syumul dan tidak ada melakukan kemungkaran dan kesilapan !! .. spesis ini akan sedaya upaya mencari segala keburukan dan keaiban orang lain untuk dihebahkan di seantero dunia … dan kumpulan-kumpulan spesis ini aku namakan sebagai PREJUDIS … kerana sentiasa mencari kesalahan orang lain untuk dijadikan modal bagi melonjakkan diri mereka sebagai pejuang dengan harapan mereka di angkat sebagai wira bangsa dan agama !! .. sebab itu ramai yang suka mencari publisiti murahan … di laman media social ..dan juga media arus perdana.

Satu lagi bangsa manusia yang memang aku tidak berapa gemar dan BENCI ialah manusia yang tersangat suka mencari KESALAHAN orang lain untuk menutup kelemahan dirinya. Bangsa manusia ini ialah manusia yang takut kepada baying-bayang dan dosa-dosa yang dia sendiri pernah lakukan sehingga tertanam dalam pemikiran dia bahawa semua orang akan berkelakuan seperti apa yang pernah dia lakukan sebalum dirinya mempunyai kuasa dan autoriti … jenis manusia ini akan sentiasa meneropong dan mencungkil walau sebesar hama KESALAHAN itu..untuk dijadikan modalnya MEMALUKAN orang yang dia rasa mampu mengugat kedudukan nya sebagai seorang ketua .. malah modal itu akan sentiasa diulang-ulang sebagai satu bahan contoh … sedangkan segala KEBURUKAN sendiri semakin hari semakin terserlah …

Bangsa manusia yang aku senarai dalam kategori aku juga BENCI  ialah jenis GUNTING DALAM LIPATAN … sepsis kawan yang suka makan kawan … jenis ini paling ramai dikalangan kita … spesis yang sama taraf dengan sepsis HIPOKRIT .. yang suka memuji muja semasa kita berkuasa .. dipinjak dilenyek sebaik sahaja kita hilang kuasa … sebab itulah dalam dunia politik ..TIDAK ADA KAWAN ATAU LAWAN YANG KEKAL .. there is no permanent enemies or friends in politics .. malah ianya juga boleh diaplikasikan dalam dunia penjawat awam … kadang-kadang kawan itulah yang membunuh karier kawan .. manusia kaki bodek ..kaki ampu pun aku BENCI … kerana mereka juga boleh jadikan kehidupan sebagai penjawat awam … heaven or hell


Aku pun tak tahu aku dalam kategori mana pada pandangan orang lain .. kerana aku tahu aku bukan sempurna atau perfecto  … tetap akan ada kesilapan dan kesalahan dalam kehidupan ini … 

No comments:

Post a Comment