Friday, April 18, 2014

WARAS Ke ?

‘Waras ke?’ kata seorang ahli YB menyapa hadirin dalam satu majlis..aku tersentap dan dalam hati berkata ‘biar betul YB nie?’ Dalam gelak tawa ramai juga yang menjawab ‘waras’ … dan aku lihat YB tersebut tersengih dan dengan selamba berkata ‘Alhamdulillah ..syukur ..kerana masih ramai lagi warganegara yang berfikiran waras ..walau pun semakin ramai dikalangan kita sudah hilang keWARASan nya..sudah lupa untuk mengucap syukur ..sudah tak ingat nak ucapkan terima kasih ke atas apa yang kita perolehi dan nikmati’.. begitulah pembuka bicara ..seorang pemimpin di atas pentas satu majlis ilmu … dan ketika itu aku juga tersenyum simpul baru mengerti maksud tersirat kepada sapaan awal YB itu tadi … ya aku masih WARAS!!...

Aku masih WARAS untuk mengucap syukur kepada Allah S.W.T setiap pagi ..ke atas segala nikmat yang diberikan nya..membolehkan aku masih bernafas .. memberikan aku kekuatan untuk menggerakkan anggota badan ku ..memberikan aku kesihatan fizikal dan mental …dan memberikan aku segala kebajikan untuk aku terus hidup menyara isteri serta anak-anak ku … ya dan aku masih WARAS untuk berterima kasih kepada negara ku yang aman damai …tidak dilanda bencana besar..tidak di selaputi huru hara ..tidak dihujani derita seperti yang berlaku di Syria, Palestin, Benua Afrika … dan sedihnya ada dikalangan manusia negara kita sudah hilang keWARASan mereka… mereka hilang keWARASan mereka apabila mereka sewenang-wenangnya mampu berseloka bersenda gurau dengan kematian orang lain … mereka hilang keWARASan mereka apabila mereka bergelak tawa di atas kesengasaraan orang lain … dan mereka hilang keWARASan mereka apabila mereka mempolitikkan isu berkaitan kematian ..dan menunding jari kepada orang lain.. mereka hilang keWARASan mereka apabila mereka langsung tidak sensitif kepada kesedihan yang ditanggug orang lain … kerana mereka hanya mementingkan ‘political mileage’ … mereka hanya mementingkan diri mereka …

Mereka hilang keWARASan apabila mereka masih lagi memikirkan untuk mempertahankan ‘hak eksklusif’ mereka …dan mereka hilang keWARASan apabila tidak membenarkan orang lain ..selain mereka ..menggunakan bahasa yang mereka gunakan untuk agama mereka .. dan mereka hilang keWARASan apabila mereka sudah berani menjatuhkan hokum hakam …walaupun mereka tahu itu bukan hak atau priviledge mereka.. pada aku mereka ini tidak layak digelar pejuang ..kerana mereka lebih suka menimbulkan kontroversi …mereka lebih suka melihat rakyat berpecah belah di atas prinsip yang mereka cipta ..bukan yang mereka diberi kuasa.. pada aku mereka inilah pengkhianat kepada perpecahan bangsa …. Perpatah Jepun mengatakan ‘the reputation of a thousand years maybe determined by the conduct of one hour’ yang membawa maksud segala usaha murni..usaha perpaduan..usaha penyatuan berpuluh tahun lalu boleh musnah dengan sekelipn mata’ jika pemerintah masih membenar atau mentutp sebelah mata kepada golongan yang ekstrim bersuara dalam negara ini … menjadi jaguh kepada sesuatu yang mampu memusnahkan bangsa dan negara bukan jaguh namanya … kerana …negara ini bukan milik satu bangsa ..negara ini bukan milik satu agama …. negara ini milik semua yang bergelar Warganegara …… apa pun fahaman politik mereka ..apapun agama kepercayaan mereka …



KeWARASan minda menjulang pemimpin sebenar ….KeWARASan tindakan membuktikan pemimpin yang unggul … kerana hanya pemimpin yang bertindak mengikut akal ..yang bertindak tanpa akal ..tanpa berfikir adalah golongan yang mengangkat diri mereka sebagai pemimpin..yang berperasaan diri mereka adalah pemimpin…yang menganggap diri mereka adalah pemimpin… dan yang ingin benar menjadi pemimpin dan ingin dianggap sebagai pemimpin…..


Jadi WARAS ke kita hari ini? …fikir-fikirkan …

No comments:

Post a Comment