Sunday, April 13, 2014

Menipu..Tertipu..Penipu

Mungkin ramai yang mengalami masalah seperti tajuk yang aku nak tulis hari ini..iaitu hal Menipu..Tertipu dan Penipu. Secara relatifnya semua itu berkaitan dengan penipuan..tak kira kita yang menjadi pelakunya..atau kita menjadi mangsa … kepada perlakuan seseorang atau kumpulan tertentu .. Menipu, Tertipu dan Penipu berasal dari perkataan TIPU yang maksudnya adalah untuk mengelirukan orang lain melalui muslihat dan perbuatan yang tidak jujur kepada orang lain. Perlakuan Menipu dianggap mementingkan diri sendiri atau pun kumpulan. Semasa kita kecil..kita Menipu Ibu bapa kita dalam banyak hal…daripada pergi mengaji Al-Quran..sekolah dan juga pergaulan kita dengan kawan-kawan. Bila ibu atau ayah tanya dah pergi mengaji belum…kita jawab sudah padahal kita tak pergi pun rumah guru mengaji..sebaliknya bermain dengan kawan-kawan di tebing sungai …kita ponteng sekolah bermain di pusat permainan..tetapi kita beritahu ibu bapa kita ke sekolah..dan kita Menipu lagi bila ibu bapa sapa kawan-kawan kita … tetapi apabila kita dewasa…baru kita sedari bahawa kita sebenarnya telah Menipu diri sendiri …bila kita tak mampu membaca Al-Quran..tidak mencapai tahap akademik yang baik …dan terjebak dengan pelbagai gejala tidak sihat … dan penipuan yang kita lakukan ke atas ibu bapa kita memakan diri kita sendiri… Menipu duit rakan..kenalan dan teman menjadi lumrah dalam masyarakat..iaitu satu penyakit … yang aku gelarkan mengambil kesempatan ke atas kebaikan orang lain…berbagai alasan dikemukakan dan manisnya kata-kata diungkap..…agar rakan atau kenalan bersimpati dan menghulurkan bantuan…tetapi bila tiba masa nak bayar balik..cukup liat…dan banyak lagi ulasan dan alasan di berikan….ha ha ha…da nada orang Menipu diri mereka sendiri…untuk mempengaruhi orang lain..contohnya..guna nama orang lain..letak umor lebih muda…atau letak gambar yang lebih comel..cantik.. dan pada pandangan aku..orang yang sebegini sebenarnya Menipu diri sendiri dan mempunyai nilai-nilai diri yang teramat rendah..hingga malu mengaku dirinya yang sebenar...

Ramai yang Tertipu kerana terpengaruh dengan kata-kata manis ..janji-janji manis…golongan yang Menipu di alam siber….wanita-wanita yang kesepian..kesunyian mencari cinta…terpedaya ..dengan gaya..rupa …dan budi ..sindiket Penipu alam siber…bukan sahaja kadang-kadang hilang harta malah hilang maruah pun ada.. manakala lelaki-lelaki miang dan gatal pula Tertipu dengan kecantikkan..keseksian..kegatalan…’wanita-wanita’ di alam siber hingga hanyut dibuai impian hilang ribuan ringgit … entah bagaimana begitu mudah lelaki dan wanita negara kita ..Tertipu ..mungkin kerana dipengaruhi rupa paras..Penipu yang hensem..comel molek.. atau kerana ketamakkan..terpengaruh dengan wang ringgit yang dijanjikan..atau terpengaruh dengan kelembutan janji-janji manis belaian yang mereka dambakan… selain itu kita juga mudah Tertipu dengan janji-janji ahli politik yang gemar menabur pelbagai janji semasa kempen pilihan raya.. dan kita juga begitu mudah Tertipu dengan iklan-iklan..dalam TV dan Radio..hingga sanggup berbaris panjang untuk mendapatkan barangan yang diiklankan..tetapi .. kita juga mudah Tertipu oleh promosi-promosi jualan murah yang tiada kesudahan….tiap bulan ada sahaja promosi..hingga kita sanggup bersesak-sesak..berebut rebut membeli barang…walaupun hakikatnya …. Kita Tertipu dengan ‘kehebatan’ ubat-ubatan..kosmetik …hingga kita berebut-rebut membeli dengan harapan kita menjadi segagah Arnold Schwarzenegger…sehebat Cristiano Ronaldo …secantik Angelina Jolie ..walau pun hakikatya… fizikal dan rupa kita jauh berbeza dengan idola-idola atau ikon yang diperkatakan..


Disebabkan kita begitu mudah Tertipu..maka semakin ramai Penipu mengambil peluang ke atas kelemahan kita….pelbagai makanan kesihatan..barangan kecantikkan… di gembar gemburkan bahawa kita akan mampu menjadi seperti apa yang diperkatakan di dalam iklan…hingga sanggup berbelanja ribuan ringgit… Penipu berkeliaran di alam maya..Penipu berkeliaran di dalam masyarakat kita…. Ada yang menjadi Penipu kerana desakan hidup..dan ada yang menjadi Penipu kerana untuk cepat mendapat keuntungan dan kekayaan..dan ada menjadi Penipu untuk mendapat tempat dalam masyarakat..dalam organisasi… dan ada yang menjadi Penipu kerana ..itu dah menjadi  kehidupan dan kerjaya nya.. nak tulis banyak lagi..berkaitan hal Menipu Tertipu dan Penipu memang banyak..tetapi cukup disini untuk renungan kita bersama..

No comments:

Post a Comment