Wednesday, December 26, 2012

Persepsi Vs Realiti

Apa itu persepsi? Adakah ianya macam Pepsi? Ha ha ha..tidak sama sekali kerana persepsi berasal daripada perkataan Bahasa Inggeris perception yang bermaksud gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran atau satu tanggapan..namun satu maksud yang amat menarik ialah daripada Oxford Dictionary iaitu the way in which something is regarded, understood or interpreted  (cara sesuatu itu dianggap, difahami dan ditafsirkan). 

Ramai dikalangan kita yang mempunyai persepsi yang amat menarik tentang diri kita sendiri sepertimana kucing dalam gambar di sebelah. Persepsi bahawa diri kita adalah yang terbaik, terhebat dikalangan rakan atau teman kita..hingga kita tak lupa untuk berpijak di bumi yang nyata. Contoh terbaik untuk dikaitkan dengan persepsi kucing ini ialah persepsi pemimpin-pemimpin dan orang-orang parti politik seperti PKR dan DAP. PKR dan DAP menganggap kronisme dalam parti adalah sesuatu yang amat jijik dan seringkali menuding jari kepada parti-parti komponen dalam Barisan Nasional yang dipersepsikan sebagai mengamalkan kronisme. PKR dan DAP promosi dan persepsikan parti mereka bersih daripada amalan kronisme untuk yakinkan rakyat. 

Andainya tiada berlaku amalan kronisme dalam PKR dan DAP..siapakah Nurul Izzah dan Dr.Azizah kepada Anwar Ibrahim? Adakah Dr.Azizah bukan isteri Anwar Ibrahim dan Nurul Izzah bukan anak Anwar Ibrahim? Siapa Lim Guan Eng dan Betty Chew kepada Lim Kit Siang? Siapakah Govind Singh Deo kepada Karpal Singh? Secara realitinya DAP sudah mengamalkan kronisme sejak dulu lagi...dan PKR tidak mahu kalah dengan menjadikan parti itu parti anak beranak ..iaitu Anwar sebagai penasihat, Dr.Azizah sebagai Pengerusi dan Nurul Izzah sebagai Ahli Parlimen..dan andaikata Anwar menjadi Perdana Menteri..pastinya Nurul Izzah akan menjadi Menteri Kementerian Pembangunan Wanita dan Kebajikan Masyarakat manakala Dr.Azizah akan menjadi Menteri Pelancongan!.

Dalam DAP memang satu realiti suami isteri menjadi ahli Yang Berhormat..seperti Lim Guan Eng dan Betty Chew....dan kalau pakatan rakyat memerintah...keseluruhan keluarga Lim Kit Siang dan keluarga Karpal Singh akan menjadi Menteri Kabinet juga kerana amat sukar untuk DAP dan PKR tidak melantik kaum kerabat mereka sendiri berdasarkan situasi semasa. Malah terserlah ketamakan DAP apabila delegasi menolak usul (usul pura-pura) Karpal Singh untuk menghadkan satu calon satu kawasan. Kalau usul tersebut diterima ramai yang tak ingin menjadi YB sebab gaji tak cukup makan!. 

Itu persepsi mengenai kronisme yang dimainkan oleh DAP, PKR dan satu lagi persepsi yang ditanam oleh kaum kerabat DAP, PKR dan PAS ialah..ramai pemimpin BN terlalu lama menjadi pemimpin kerajaan!. Malah dulu mereka tuduh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir..pemimpin yang paling lama memerintah Malaysia...tapi kalau banding dengan Nik Aziz..lama lagi Nik Aziz..sebab Tun Mahathir pencen dah...Nik Aziz? tak pencen pencen lagi..malah masih nak bertanding lagi sebagai calon!. Sama juga dengan Lim Kit Siang..sejak tahun 1949..sampai sekarang..masih jadi ahli Parlimen...dan berapa lama lagikah Karpal Singh akan menjadi calon? Masyarakat di war-warkan pemimpin BN terlalu lama jadi pemimpin..tetapi secara realitinya..ramai lagi pemimpin DAP dan PAS yang sudah menjadi ahli Yang Berhormat berbanding beberapa pemimpin BN!.

Mudahnya masyarakat menerima persepsi yang dilontarkan oleh DAP, PKR dan PAS..hinggakan Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak (sekarang diambil alih oleh BN) jatuh ke tangan mereka. Tapi hari ini penduduk di tiga buah negeri merungut..tiap-tiap hari mengeluarkan pelbagai kenyataan tentang kesusahan yang mereka hadapi sejak pakatan rakyat memerintah. Persepsi atau realiti hanya mereka yang mengalaminya tahu betapa kehidupan di tiga buah negeri ini sudah berubah..khususnya untuk orang-orang Melayu..yang begitu mudah terpedaya dengan janji-janji manis...

No comments:

Post a Comment