Tuesday, November 15, 2016

BAJU MERAH vs BAJU KUNING

Lama benar aku tidak menulis. Nak kata sibuk dengan kerja tu ..adalah sikit-sikit tapi rasanya mungkin aku sudah tak ada idea untuk aku ceritakan. Tiba-tiba pagi ini aku rasa nak mencoret sedikit tentang geng baju merah dan geng baju kuning yang semakin diperkatakan netizen di laman-laman media sosial. Banyak cerita tentang pak Jamal Tongkol (gelaran dia orang..aku gunapakai sekali), bos Baju Merah yang begitu bersemangat nak berlawan dengan nyonya Maria Chin nie.. towkay Baju Kuning .. hinggakan kemana sahaja geng Baju Kuning berada.. disitulah geng Baju Merah nie ada. Ada sedikit kekeliruan ..confusing kata orang putih ..tentang pergerakan geng Baju Merah ini seolah-olah didorong dan disokong oleh orang-orang tertentu atau organisasi tertantu .. tapi tak tahulah ..itu orang cakap ..heh heh .. macam geng Baju Kuning nie memang mereka disokong oleh pihak pembangkang dan didorong oleh semangat kebencian serta semangat untuk memburukkan pihak pemerintah … gerakan geng Baju Kuning nie.. sudah diatur sebegitu rupa .. sudah bersiri siri .. tak tau la kalua mereka menang PRU 14 .. nanti .. yang pasti kalua mereka kalah geng Baju Kuning akan terus mengadakan gerakan demonstrasi mereka yang dikatakan aman .. fuuh .. aman?? Hancur juga kereta polis ..serta harta benda awam pada gerakan mereka dulu …

Aku tak sokong Baju Merah ..apatah lagi Baju Kuning. Pada aku kedua-dua geng tersebut telah banyak menyusahkan orang ramai. Bergaduh sana sini .. berteriak macam orang hilang akal ..pukul..tolak ..malah hingga tunjuk mereka itu kebal dan tak merasa kesakitan kalua dipukul dengan kayu .. tapi hidung berdarah juga bila kena tangan.. ha ha ha ha.. taka da pulak yang tunjuk mereka kebal daripada senjata tajam atau senjata apa?? .. Di Sabah dan Sarawak ada etnik tunjuk yang mereka kebal tak lut dengan parang tajam yang boleh putuskan paku besi (bukan paku pakis) ..hihihihi .. Geng Baju Merah hanya tunjuk mereka tidak takut dengan kayu jer… apa pun seperti aku kata tadi ..kedua-dua geng memang menyusahkan pihak pemerintah .. sebabnya kedua-dua geng menyebabkan pihak keselamatan terpaksa sentiasa bersedia mengawal keadaan agar ianya tidak menjadi medan pertempuran yang boleh mengorbankan nyawa .. apabila dalam keadaan marah yang membuak-buak ..apa boleh terjadi ..dan ini akan mencetuskan perkelahian serta kebencian yang berpanjangan .. justeru apa jadi dengan slogan 1Malaysia kita???


Kedegilan kedua-dua geng ini harus dihentikan oleh pihak berkuasa agar ianya tidak terus mencetuskan keadaan yang tegang .. serta amat menyusahkan orang lain. Peristiwa di Ampang dan di beberapa tempat membuktikan bahawa suasana tegang tidak membawa kesejahteraan kepada masyarakat lain. 

No comments:

Post a Comment