Monday, December 30, 2013

Tahun Baru 2014 : Apa Azam & Keinginan Orang Malaysia?

Tinggal beberapa hari lagi...kita akan melangkah ke tahun baru..iaitu tahun 2014..meninggalkan tahun 2013 yang dipenuhi dengan pelbagai kenangan pahit manis .. .. seperti biasa ..aku sering ditanya..tiap kali menjelang tahun baru..ialah APA AZAM AKU? entah laa..aku sendiri seperti biasa juga tidak mempunyai sebarang azam .. kerana aku tahu dan pasti aku tidak akan mampu mencapai atau melaksanakan azam aku dengan sempurna..dengan komitmen.. apa yang aku tahu...aku mahu negara ku aman damai..bebas rusuhan ..hidup dalam kesenangan dan kemewahan.. tiada kenaikan harga barang..tiada kenaikan kos sara hidup... dan aku rasa itu adalah keinginan 90 peratus warganegara Malaysia..yang mencintai negara ini..yang menyayangi negara ini...

Aku tahu ramai orang Malaysia tidak mahu Malaysia menjadi seperti negara Thailand..yang sering menukar kerajaan mereka dengan rusuhan..demonstrasi..dan pembunuhan antara kaum... aku juga tahu sebahagian besar orang Malaysia tidak mahu negara ini menjadi seperti Mesir..Iraq..Libya..Tunisia ataupun Palestin..yang tidak henti-henti dihujani bom ..rusuhan serta pembunuhan yang tidak putus-putus sejak peristiwa Arab Spring.. aku tahu sebahagian besar rakyat Malaysia tidak mahu negara ini seperti negara-negara di benua Afrika..yang sering dilanda masalah kehidupan...dibelenggu kemiskinan hingga ada yang mati kebuluran... aku juga tahu 100 peratus orang Malaysia tidak mahu negara ini dilanda bencana besar seperti yang berlaku di Filipina yang dilanda taufan Hayyan..maupun bencana alam yang tiada kesudahan di negara China...

Tapi apa yang aku tidak tahu ialah..apakah keinginan dan azam orang-orang politik di Malaysia ? Adakah mereka yang sudah dipilih oleh rakyat akan terus bermain politik atau memberi tumpuan mencari penyelesaian masalah yang dihadapi oleh rakyat? Aku juga tidak tahu samada orang-orang politik yang menaikkan gaji mereka sendiri sehingga 200 peratus tahu penderitaan serta bebanan yang ditanggung oleh rakyat mereka pada masa ini ? Adakah mereka merasakan atau mempunyai empati ke atas bebanan rakyat? 

Aku tahu ada sebilangan kecil rakyat negara ini yang berazam untuk meruntuhkan kerajaan..dengan cara kekerasan..dengan mengadakan demonstrasi..dengan mengadakan rusuhan... apakah golongan-golongan ekstrimis ini tahu kesengsaraan dan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat biasa..akibat tindakan-tindakan bodoh mereka?? ... ya tindakan bodoh mereka itu menyebabkan ramai rakyat biasa menanggung kerugian...peniaga rugi kerana semua orang takut untuk keluar membeli belah..peniaga rugi kerana terpaksa menutup kedai mereka..takut musnah dalam rusuhan...negara rugi kerana tiada pelabur-pelabur luar berani melabur di Malaysia..disebabkan perniagaan & keselamatan mereka tidak terjamin...golongan belia rugi kerana peluang pekerjaan kurang kerana tiada pelabur untuk membuka perniagaan yang membuka peluang pekerjaan...semua orang akan terus kerugian ...

Aku tahu ramai rakyat hari ini tidak berpuashati dengan kerajaan ..kerana kenaikan kos sara hidup..tarif elektrik naik..tol akan naik..harga barangan naik..bahan api naik..malah boleh dikatakan ..tiada satu pun harga barangan akan turun...dan ini membebani rakyat ... janji-janji semasa pilihanraya hanya tinggal janji... tetapi itu bukan lah alasan untuk rakyat bangkit mengadakan demonstrasi...atau mengadakan rusuhan... kerana Malaysia mempunyai sistem demokrasi... bagi memilih kerajaan..iaitu pilihanraya... tidak perlu menyakit diri..berpanas berhujan..bersuara lantang ...menyuarakan ketidak puasan dengan berdemonstrasi...kerana undang-undang akan mengambil tindakan... alangkah baiknya jika kita tunaikan tanggungjawab...dan menentukan kerajaan ...dalam pilihanraya nanti... lebih berhemah..lebih selamat...dan tidak menyusahkan pihak berkuasa...

Apakah ini azam baru pengundi-pengundi ? 

Tahun 2014 yang bakal menjelma pastinya lebih mencabar khususnya rakyat yang semakin gusar ...melihat fenomena baru dalam masyarakat yang semakin pintar...

Apa akan berlaku... sama-samalah kita lihat ... dan sama-sama kita terus menanam AZAM untuk melihat Malaysia negaraku berdaulat ini terus aman makmur..bebas jenayah...tiada rusuhan...dan mudah mencari rezeki...

SELAMAT TAHUN BARU ..2014.

No comments:

Post a Comment