Aku terkejut..terkedu seolah terkena hentak dengan
sesuatu benda yang berat di atas kepala ku..bila aku terbaca caption sebuah
akhbar “Kementerian Kerja Raya sedia kaji projek bernilai RM15 billion
hubungkan Kukup di Johor dengan Pulau Karimun di Riau”.. Timbalan Menteri Kerja
Raya Datuk Rosnah Shirlin berkata ‘projek
yang bakal memberi impak ekonomi yang besar kepada kedua-dua negara itu perlu
dibincangkan diperingkat cabinet sebelum dapat dilaksanakan’ sedikit
sebanyak mengurangkan keresahan serta kegelisahan aku terhadap cadangan
tersebut. Rasanya ramai dikalangan rakyat Negara ini tidak akan bersetuju
dengan cadangan tersebut terutamanya rakyat dari Sabah dan Sarawak yang
merasakan RM15 billion itu mampu mengubah rupa bentuk jalanraya di kedua-dua
negeri.. dan berharap kedua-kedua Menteri dan Timbalan Menteri Kerja Raya lebih
bersifat empati dan memahami keadaan berdasarkan kedua-dua mereka berasal dari
Sarawak dan Sabah.
Beberapa pandangan pengguna laman sosial tidak bersetuju
dengan cadangan tersebut kerana lebih baik RM15 billion itu dbelanjakan untuk
menaiktaraf keadaan infrastruktur luar Bandar serta pendalaman yang amat-amat
diharapkan oleh rakyat yang telah memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan
semasa untuk memerintah. Mengeratkan silaturrahim antara kedua-dua negara tidak
salah..kerana kedua-kedua negara perlu saling bekerjasama untuk membangunkan
sosio ekonomi dan sosio politik serantau tetapi dalam keadaan semasa..yakni dalam
keadaan negara sedang menghadapi krisis ekonomi dengan kenaikan harga barang
yang membebankan rakyat..rasanya lebih baik kerajaan melupakan seketika hasrat
tersebut. Seandainya kerajaan atau cabinet bersetuju dengan cadangan tersebut
aku menjangkakan perasaan benci rakyat terhadap pemerintah akan meningkat terutamanya
bila memikirkan RM15 billion itu boleh digunakan untuk menangani kenaikan harga
barang untuk rakyat negara ini.
Masa belum sesuai untuk Malaysia membuat kajian dan
melaksanakan pembinaan terowong tersebut walaupun idea nya adalah baik bagi
memperluaskan ekonomi negara. Juga harus diingat tanpa jambatan terowong
tersebut pun pihak penguatkuasa keselamatan negara menghadapi kesukaran
membendung kedatang pendatang asing tanpa izin..apatah lagi dengan adanya
jambatan terowong tersebut. Tidak dinafikan pembinaan jambatan terowong itu
akan membuka peluang pekerjaan yang banyak tetapi adakah ianya akan memberi
pekerjaan kepada warga negara ini atau lebih mengutamakan warganegara asing yang
boleh diupah dengan kadar gaji yang lebih murah? Seterusnya harus dipikirkan
juga apakah keperluan jambatan terowong tersebut begitu mendesak keperluanya
bagi membina imej luar negara berbanding keperluan dalam negara seperti menangani
kenaikan harga barang, meningkatkan infrastruktur jalan raya di Sabah, Sarawak
dan kawasan luar bandar serta pendalaman negara, pertambahan penyediaan bekalan
air bersih untuk kawasan luar bandar, peningkatan taraf bangunan sekolah rendah
dan menengah di kawasan-kawasan pendalaman?
Fikir-fikirkan lah wahai ahli kabinet kerajaan Malaysia
dan khususnya YB Menteri dan Timbalan Menteri Kerja Raya. RM15 billion itu
lebih bermakna dan lebih memberi impak yang lebih besar kepada negara serta
rakyatnya dan juga prestasi pemerintah berbanding impak yang diinginkan
seandainya jambatan terowong itu dapat dilaksanakan. RM15 billion itu akan
memberi undi yang lebih banyak kepada kerajaan semasa dan meningkatkan
kepercayaan rakyat. RM15 billion itu akan dapat dinikmati oleh sebahagian besar
rakyat Malaysia jika dimanafaat untuk pembangunan dalam negara. Keuntungan dari
segi ekonomi kepada negara memang ada jika jambatan terowong dilaksanakan
tetapi keuntungan lebih besar dapat diperolehi oleh pemerintah jika RM15
billion itu digunakan untuk pembangunan dalam negara.
It is not wrong to enhance our international image by
embarking on such a mega project but it would be wise for the government of the
day to use that RM15 billion to the benefits of its peoples as professed in the
1Malaysia slogan ‘Peoples First,
Performance Now’ .
No comments:
Post a Comment